Gek op gereedschap: succesvolle accuservice

Gek op gereedschap: succesvolle accuservice

Als we de pechstatistieken van Europese wegenwachters bekijken, wordt meer dan 50% van alle pechgevallen veroorzaakt door problemen met of gerelateerd aan de accu. Dat geeft te denken. Laat het autobedrijf op het gebied van accu-onderhoud een steekje vallen en omzet liggen? Welke tools heb je eigenlijk nodig om de accuservice tot een succes te maken?

De winter staat weer voor de deur. Voor onze auto’s betekent dit dat de zwakke punten weer maximaal belast worden. Reden genoeg om een aantal zaken extra te inspecteren, zoals de conditie van de accu. We weten allemaal dat als de temperatuur buiten daalt, slechte accu’s vaak de geest geven. Tijdens de wintermaanden wordt de accu door de lage temperaturen immers zwaar belast en er wordt meer stroom aan de accu onttrokken dan in de zomer. Vooral bij de start is het energieverbruik zeer hoog. Een koude motor heeft immers meer startenergie nodig.

Daarnaast verloopt door de kou de energieopwekking binnenin de accu moeizamer. De accu heeft hierdoor in de winter meer tijd nodig om op te laden en weer startklaar te zijn. Preventief onderhoud van de accu - testen én laden – is essentieel om je klant niet in de kou te laten staan. Je voorkomt met deze accuservice ongewenste pechgevallen en daarmee verhoog je de klanttevredenheid én de accuverkoop.

Meten is weten

De Midtronics MDX-545p kan elk accu-type aan.

Een belangrijke voorwaarde voor een goede accuservice is de aanwezigheid van de juiste tools, zoals een complete tester. De tester moet de verschillende accutypes, zoals AGM en EFB aankunnen, het start- en laadsysteem kunnen testen en met up-to-date-software en de goede algoritmes werken. Een printer kan nuttig zijn in de communicatie naar de klant, die ziet namelijk graag een bonnetje met de testresultaten.

Zoek je een accutester die elk type accutype, inclusief EFB, kan testen? Dan is de Midtronics MDX-545P een goede tip. Met deze tester (meetbereik 100-1.200 CCA) kun je zowel de accu als het start- en laadsysteem en start/stopsysteem testen. Daarnaast test deze tester ontladen accu's tot 1 Volt en detecteert eveneens defecte cellen. Reuze handig is het 5-regel display met geïntegreerde printer.

De EXP-1000 is geschikt voor 6, 12 en 24 volt systemen.

Heb je ook vrachtwagens (24V) voor onderhoud in de werkplaats staan? Denk dan eens aan de Midtronics EXP-1000. Deze uitbreidbare accutester -geschikt voor 6V/12V/24V loodzuur, Gel en AGM-accu’s- is voorzien van een infrarood temperatuursensor, een accessoirespoort en een infraroodzender voor gegevensoverdracht. De tester is voorzien van een SD-poort voor toekomstige updates.

De Midtronics CPX-900 cvr kan ook de reservecapaciteit testen.

De wegwijzer van de nieuwste generatie accutesters is de Midtronics CPX-900 (meetbereik 100-3.000 CCA). Deze accutester is de eerste die ook de reservecapaciteit kan testen. Moderne auto’s gebruiken de accu immers niet alleen tijdens het starten, maar ook als de motor niet draait. Denk dan bijvoorbeeld aan de airco en de navigatie of de stoel- en ruitverwarming. Deze elektrische verbruikers belasten de accu op een compleet andere manier dan het starten van de auto. En dit moet dan ook anders gemeten en beoordeeld worden. Start/stop-accutechnologie wordt meestal gediagnosticeerd met een algemene compensatie.

Dat is niet voldoende. Er is een enorme lijst aan start/stop-accu’s die zogezegd anders in elkaar steken. Die behoeven een ander algoritme om een betrouwbaar testresultaat te krijgen. Met de CPX-900 test je moderne voertuigen en accu’s volledig, zowel op het kunnen starten van de auto en het ondersteunen van alle elektrische verbruikers. Deze geavanceerde accutester is ook leverbaar met een geïntegreerde printer: CPX-900P. 

Testen = verkopen

Dat het testen van accu’s commercieel interessant is, blijkt uit cijfers van producenten van accutestapparatuur. Wist je dat van de 100 accu’s die een autobedrijf test, er gemiddeld 21 aan vervanging toe zijn. Van die 21 klanten geven er na de test gemiddeld 16 opdracht tot vervanging. Wanneer je 5 accu’s per dag test (1.300 per jaar), verkoop je dus 208 accu’s per jaar. Zo verdien je de investering in een goede accutester met vernieuwde technologie snel terug.

Laden = accu-onderhoud

Naast het testen van de accu heb je ook tools nodig om de accu te laden. Al was het maar omdat je niet wilt dat een auto met een half ontladen accu je werkplaats verlaat.

Het laden van een accu is het ware accu-onderhoud waarmee je de levensduur van een accu kunt verlengen. Het aanbod acculaders is zeer divers, van relatief simpele rechttoe-rechtaan laders tot aan uiterst geavanceerde combinaties van laders en voedingen die door de levering van constante stroom diagnosewerkzaamheden aan het voertuig (Supply modus) en het flashen van de ECU mogelijk maken.

Goede voorbeelden van deze geavanceerde laders zijn de CTEK Power supply PRO60 en PRO120, en de GYS Gysflash 100 en 121.

Aanschaftips

De Ctek-PRO60 is een geavanceerde lader.

Toolspecial adviseert bij de aanschaf van een acculader te letten op de geleidingstest (CCA), de test op uithoudingsvermogen (Ah) en bijvoorbeeld de eigen gepatenteerde technologie, de laadacceptatietest.

Deze test gaat verder dan de basiscontrole of de accu stroom opneemt en geeft een waardeoordeel of de laadacceptatie voldoende is om goed te functioneren in een voertuig.

Ook praktisch zijn de zogenaamde ‘slimme’ acculaders met recovery-functie voor diep ontladen accu’s. Daarnaast is het raadzaam om te kijken naar de mogelijkheid voor het laden van lithium accu’s. Dit type accu vraagt immers door een andere accutechnologie om een ander type lader.

Powerboosters

De Powerstart PS 775LI heeft een lithium-accu en daarmee een lichtgewicht.

Bijzonder praktische werkplaatshulpjes zijn de startboosters. De Toolspecial levert een omvangrijke reeks van deze boosters. Een goede aanschaftip is om te kiezen voor een model dat voorzien is van een lithium-accu, zoals de Powerstart PS-775LI. Ten opzichte van een conventionele loodzuuraccu weegt een lithiumaccu aanzienlijk minder en is dus makkelijker mee te nemen.

De PS-775LI weegt bijvoorbeeld slechts 2.95 kg. Andere pluspunten van deze booster: 2 USB-uitgangen, ingebouwde ledverlichting, een piekspanningsbeveiliging en beveiliging tegen verkeerd om aansluiten.

Dit artikel is gesponsord door Midtronics

Foto: Bridgestone

Bridgestone wondersloffen voor Maserati's eerste elektrische SUV

Bridgestone ontwikkelde speciaal voor de Maserati Grecale Folgore 20-inch Potenza Sport Enliten-banden.

Foto: MPM

SAE 5W-30 motorolie voor motoren met uitlaatgasnabehandeling van MPM

MPM komt met een nieuwe SAE 5W-30 motorolie die is ontwikkeld voor benzine- en dieselmotoren met uitlaatgasnabehandelingssysteem.

Foto: Tunap

Pollenfilterhuis reinigen met airco well 998 van Tunap

Tunap levert diverse producten voor airco reinigen. Het zogeheten airco well-pakket breidt Tunap nu uit met een wiper voor het pollenfilterhuis, om...

Imbema kiest voor Noviplast vanwege de kwaliteit, snelle montage en lange levensduur van hun producten.

Imbema introduceert Noviplast dakspoilers voor bakwagens

Imbema gaat in Nederland de range Noviplast dakspoilers voor bestelwagens met een bakwagenopbouw voeren.

De significante prestatieverbeteringen worden volgens Bridgestone mogelijk gemaakt door Enliten, Birdgestone’s vooruitstrevende technologie. Foto: Bridgestone

Bridgestone lanceert nieuwe Duravis Van Enliten winterband

Bridgestone lanceert een nieuwe premium winterband met aanzienlijk betere prestaties voor lichte bedrijfsvoertuigen.

Foto: GMTO

GMTO lanceert EV-multitester voor hybride en elektrische auto's

Met de nieuwe GMTO EV-multitester kun je veilig allerlei metingen verrichten aan hybride en elektrische voertuigen.

Foto: Shutterstock

Glasurit 100 Line bespaart schadehersteller tot 40% procestijd

Glasurit introduceerde zijn watergedragen basislaksysteem 100 Line vier jaar geleden. Ruim duizend schadeherstelbedrijven wereldwijd gebruiken het en...

Wie regelmatig additieven bij het tanken van de nieuwe brandstoffen in de tank giet, voorkomt verbrandingsresten, volgens David Kaiser van Liqui Moly. Foto: Shutterstock

Waarom additieven volgens Liqui Moly ook bij bio-brandstoffen nodig...

Afzettingen en slijtage komen ook voor bij gebruik van moderne dieselsoorten, zoals B10, XTL (paraffinediesel), en HVO (Hydrotreated Vegetable Oils),...