Alles wat je moet weten van bougies

Alles wat je moet weten van bougies

In deze presentatie brengt NGK SPARK PLUG je de basiskennis van de bougie bij. Zie het als een tien minuten durende bougiecursus. Alles wat je moet weten over bougies in tien plaatjes.

Als het gaat om het produceren van de beste ontstekings‑ en sensortechnologie is NGK Spark Plug de onbetwiste nummer één. In de afgelopen tachtig jaar heeft het dankzij premium producten en de modernste oplossingen een uitstekende reputatie opgebouwd: NGK Spark Plug wordt dan ook wereldwijd vertrouwd door professionals.

Basiskennis bougies in tien plaatjes

NGK Spark Plug heeft een technische presentatie gemaakt. Hieronder vind je alle basiskennis over bougies in slechts tien plaatjes. Het begint met een tekening, die de opbouw van een bougie verduidelijkt. Alle onderdelen van de bougie krijgen een korte uitleg, zoals de koperen kern, aansluitingen, ribben, isolator, afdichting, pakking, pakkingring, elektroden en keramische weerstand.

Klik op de afbeeldingen voor uitvergroting van het beeld:

Waar laat een bougie zijn warmte?

Ooit geweten hoe een bougie z'n warmte afdraagt? De elektroden bevinden zich in de verbrandingsruimte en die warmte moet de bougie ergens kwijt: 20 procent verdwijnt in de verbrandingskamer via de inlaatlucht, 58 procent verdwijnt via het schroefdraad naar de cilinderkop, 20 procent via de kraag en de isolator en 2 procent via de aansluiting.

Wondertjes van techniek

Als je kijkt naar de warmtewaarden begrijp je hoe snel het mis kan gaan: te warm is voorontsteking, te koud is koolstofvervuiling. Ook zie je de gevolgen van koolafzetting. Tenslotte legt NGK Spark Plug de verschillen tussen de SPE-, PSPE- en de DFE-bougies uit; het zijn kleine wondertjes van techniek.

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / bekijk ook het partnerdossier.

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?

Met de 'GameChanger 1' kunnen aan boord van de schepen EV's opgeladen worden. Het is mogelijk twee auto's simultaan op te laden met een vermogen van in totaal 120 kW. - Foto: Wisse Kommunikatie

Generator op waterstof voor mobiel snelladen van EV's

Clean City en zijn technologiepartners HyMove en Venema presenteren de 'GameChanger 1'. Dit is een mobiele, off-grid stroomgenerator met een...

70 jaar geleden begon Ferrari de export naar de VS, met de 365 GTB/4 Daytona die diepe indruk maakte. De 12Cilindri heeft daarom een neus in vergelijkbaar model. - Foto: Ferrari

Ferrari eert twaalfcilinder met 12Cilindri duo

Met het oog op de goede klantenkring in de VS koos Ferrari de Formule 1 Grand Prix van Miami als het moment om twee 12Cilindri speciale modellen te...

Weiterentwicklung des Mercedes-Benz SUSTAINEER 

Further development of the Mercedes-Benz SUSTAINEER

Mercedes-Benz combineert 'stofzuiger' Sustaineer met vrachtfiets

Mercedes-Benz komt met een studie op basis van de Sustaineer eSprinter en combineert deze met een elektrische vrachtfiets voor last mile delivery in...

Foto: Siemens

Siemens test succesvol 1 megawatt laden voor e-trucks

Het Megawatt Charging System van Siemens levert voor het eerst 1 MW tijdens tests. Een elektrische truck kan volgens Siemens in circa 30 minuten van...

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...