Turbo Partnerschap: hulp voor een correcte diagnose

Turbo Partnerschap: hulp voor een correcte diagnose
Lang niet eenvoudig, een Volkswagen dubbelturbo installatie. Waar moet je de fout zoeken als daar ongezonde geluiden uit komen?

Altijd handig als je bij een vervangende turbo nuttige montagetips krijgt. Nog veel waardevoller is eerder al hulp voor een correcte diagnose. En helemaal van onschatbare waarde dat een Turbo Partner en zijn klanten minimaal risico lopen op een kostbare vervolgreparatie. Lees maar hier.

Op zich is een turbo een heel knap ontworpen, maar ook kwetsbaar onderdeel. Maar als er iets mis mee gaat ligt dat vaak toch niet aan de turbo zelf, bewijst de praktijk. Hoe vind je de juiste oorzaak, en vermijd zo de kans dat de reparatie overgedaan moet worden? En voor de klant dan wel graag onder garantie. Als Turbo Partner minimaliseer je de risico’s op verkeerde diagnose, verkeerde montage. En je hebt garantie dat een eventuele herhaalde reparatie jou geen akelige onkostenpost oplevert. Hoe dat werkt in de praktijk hoorden we bij twee Turbo Partners.

Carprof Valentein in Zaltbommel is al een jaar of vier, vijf Turbo Partner, horen we van Adri Valentein. Nee, de unieke garantie bij dit partnerschap dat bij een onverhoopte vervolgschade zowel de tweede vervangende turbo als het arbeidsloon worden vergoed, hoefde nog nooit gebruikt te worden. “Maar het meedenken bij de levering van een turbo helpt al heel veel. Je registreert de turbo en krijgt dan snel een belletje van Turbo’s Hoet. Waarom heb je die turbo besteld, wat was de diagnose, hoe ben je daarop gekomen?”

In één keer goed is het best

Zoiets als ‘voorkomen is beter dan genezen’, met een controle op de diagnose door ervaren kenners. Is er misschien iets wat je nog zou moeten controleren? Gaat het om een vaker voorkomend probleem, in de ervaring van Turbo’s Hoet? Hun assistentie verkleint de kans dat de vervangende turbo weer sneuvelt, door een onopgelost probleem buiten de turbo zelf. Gaat het in een enkel geval toch opnieuw mis, dan hoef je niet als garagehouder zelf voor de kosten op te draaien.

Die garantie kun je ook de klant meegeven. Geen risico op bakkeleien over wederom flinke kosten, mocht de reparatie niet afdoende blijken. Carprof Valentijn heeft een waardering van 9,2 op Klantenvertellen. Dat krijg je mede door reparaties in één keer goed te doen. Uiteindelijk beter dan onder garantie een reparatie nog eens overdoen. Zelfs al kost het niks, het blijft voor de klant teleurstelling en een hoop ongemak.

Turbo-geluiden

Bij autobedrijf Ten Have in Raalte kwam een VW Transporter binnen met verontrustende geluiden uit de turbo. Een van de turbo’s, want het was een 180 pk biturbo 2.0 TDI. Er werd een turbo vervangen, waarna ook nog tuning werd toegepast. Opnieuw kwamen foute geluiden op. De grootste van de twee turbo’s ging naar Turbo’s Hoet voor een kennersblik – wat ging hier fout, waar kan het aan liggen? Turbo beschadigd door vuil, vonden de experts van Turbo’s Hoet. Hun advies: controleer in de motor, of daar ook vuil is gekomen. Dat bleek niet zo.

Waar komt het vuil dan vandaan? Dat bleek een EGR-klep te zijn die niet meer sloot. Die klep moest dus vervangen worden, en nogmaals de grote turbo. Maar als Turbo Partner kreeg Ten Have die vergoed.

Een onjuist werkend EGR-systeem kan voor vervuiling zorgen, een van de mogelijke externe problemen waar de hoogtoerige turbo niet blij van wordt. (foto Daimler)

Veel kennis en ervaring

Ten Have geeft hoog op van de expertise die hen helpt bij lastige diagnoses. “Dankzij die hulp hebben we ook een Volvo XC60 in orde gekregen. Zelfs wist Turbo’s Hoet voor ons hierbij zeldzame onderdelen op te sporen.” Turbo’s Hoet assisteert zijn Partners zoveel als maar mogelijk bij de aanpak van turbo-problemen, zegt directeur Olaf Velthuis.

“In de toekomstvisie op automotive retail van de Bovag wordt ‘klantervaring’ je belangrijkste product. Klanten willen effectief, prettig en zonder gezeur geholpen worden. Daarmee kun je ze aan je bedrijf binden. Onze omvangrijke ervaring en kennis, plus de garanties voor Turbo Partners, maken zowel jouw werkplaats als jouw klanten blij. En daar draait het uiteindelijk om.”

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...