Blog: Wie ratelt, die blijft

Blog: Wie ratelt, die blijft
Prachtig uitzicht vanuit een chalet op een T2. Maar wat is het verhaal?

"Prrrr... Vrrr.... Brrr...", klinkt het over de camping. Ja, lastig om 'het bekendste motorgeluid ter wereld' op papier te zetten. Zelfs de Tesla-eigenaar van één van de chalets verderop kwam kijken naar de pruttelende luchtgekoelde T2-motor uit 1978. Zo'n schitterend oranje Volkswagen-busje tegenover ons, ik móest kennismaken met de eigenaar en zijn origineel Nederlandse T2.

“Mooi hè, die simpele, ouderwetse techniek”, zei mijn nuchtere Friese ‘Hemelvaartsweekendbuurman’. Ooit dienst gedaan als bakkersbus, nu, na restauratie, een liefhebbersobject. Al pratend over de technische verschillen in slechts 40 jaar tussen de Tesla en de T2 kwamen we op de benodigde kennis van nu uit.

“Een autotechnicus moet veel weten tegenwoordig, hè”, zei de Fries. Tja, dat wist ik natuurlijk allang. Menig lastige storing vergt kennis van zaken over werking van diverse systemen, het scheiden van oorzaak en gevolg en natuurlijk de nodige elektronicakennis. “En alles weten is niet te doen“, sloot ik af.

“Tja, de autotechnicus in mijn vaste garage keek me glazig aan toen ik vroeg of hij de contactpuntjes kon afstellen”, zei de Fries lachend. “Ik kwam bij een specialist uit die hem op gehoor afstelde. En hoor maar, dat heeft ie perfect gedaan.” Eerlijk is eerlijk, die ouderwetse motor klonk prima. Luister maar mee:

(tekst gaat door onder de video)

De juiste tools

De juiste tools én kennis zijn van belang voor verleden, heden én toekomst. Die T2 met contactpuntjes, die kom je bijna niet meer tegen. Menigeen zal er, net als ik, ook geen raad mee weten. En de Tesla van de andere buurman? Is handgereedschap daar nog voor nodig als veel ‘online’ met updates opgelost wordt? De gereedschapskist van de moderne autotechnicus is al jaren aan verandering onderhevig, net als het benodigde kennisniveau. Maar wees gerust, die hamer, schroevendraaier en slimme kleine ratels vind je, naast alle software, ook in een Tesla-garage nog gewoon terug.


In AMT 6 staat het thema Handgereedschap centraal. Welke favorieten hebben AMT-lezers? En welke tips hebben leveranciers voor de komende jaren als het om speciaal- en handgereedschappen gaat? Je leest AMT 6 hier digitaal.

Nog geen abonnement? Bekijk de mogelijkheden.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...