Turbo's van Nissens, wat mogen we daar van verwachten?

Turbo's van Nissens, wat mogen we daar van verwachten?
Binnenkort leverbaar: aftermarket turbo’s van het Deense Nissens. Het programma omvat zowel VNT- als wastegate-turbo’s.

Nissens kennen we van motorkoeling- en airco-onderdelen voor de aftermarket. De Deense fabrikant breidt zijn programma nu uit met de productgroep: 'Efficiency & Emissions'. Wat dat betekent? Nissens-turbo's in het systeem van de grossier vanaf de Automechanika en EGRs vanaf 2019. Bestellen?

Nissens bestaat al sinds 1921. De Denen produceren van oudsher radiateurs, oliekoelers, condensors, verdampers en intercoolers. Natuurlijk zijn daar in de loop van de jaren allerlei gerelateerde producten bijgekomen. Denk aan blowers, fans, ventilatorkoppelingen en aircocompressors.

Andere koek

Maar EGR-kleppen en vooral turbo’s, dat is andere koek: een heel ander productieproces, en een heel lastige aftermarket. Bij de vervanging van een turbo kan immers veel misgaan, maar als dat gebeurt, waar ligt het dan aan? Is er een fout gemaakt bij de reparatie of was de turbo niet goed?

“Kom met turbo’s”

Senior vicepresident van Nissens Automotive, Klavs Pedersen is zich bewust maar al te goed bewust van die problemen. Sterker nog: “Voor ons is het belangrijk te luisteren naar onze klanten. Een aantal van hen benaderden ons met de vraag of wij niet met een hoogwaardig alternatief voor OE-turbo’s konden komen.”

Presteert een Nissens-turbo net zo goed als een originele? Nissens liet het testen door TüV Nord.

Hoogbelast product

Die vraag was ook voor Nissens een pittige. Nissens levert wel eerste montage onderdelen voor bussen maar niet voor personenauto’s. Daar is Nissens alleen actief in de aftermarket en heeft het bedrijf toch echt wel enige ervaring in het lanceren van geavanceerde producten.

Maar een turbo is een complex en hoogbelast product en het ontwikkelen en testen van turbo’s heeft Nissens dan ook veel tijd gekost. Al in 2014 gingen de Deense ontwikkelaars er mee aan de slag. Tot nu toe deden ze dat in het diepste geheim. Alhoewel, toen Nissens eind 2016 aandacht vroeg voor de gevolgen van een verstopte of lekke intercooler voor de turbo, hadden we natuurlijk al kunnen vermoeden dat ze met turbo’s bezig waren…

Al in gebruik

Meer over die vier jaar aan ontwikkeling (en over hoe lastig het is om een topkwaliteit turbo te produceren) lees je eind september in AMT 9. Voor nu is van belang dat Nissens voorafgaand aan de officiële introductie op 11 september op Automechanika al 750 turbo’s in bruine dozen leverde. Die zijn zich nu op straat aan het bewijzen.

Net zo goed als OE

Nissens schakelde ook onderzoeksinstituut TüV-Nord in om de prestaties van een Nissens-turbo te vergelijken met een origineel gemonteerd exemplaar. De uitslag? Bekijk de video, en kijk scherp naar de grafieken. Presteert de Nissens-turbo net een fractie minder op laagtoerig koppel en brandstofverbruik dan de originele, of lijkt dat maar zo? “Dat laatste”, zegt Pedersen. “Temperatuur luchtdruk en nog veel meer omstandigheden hebben invloed op de meting. Logisch dus dat de waarden niet precies gelijk zijn, maar dit valt volledig binnen de toleranties.”

In een tien jaar oude auto heeft een turbo meer stress”

Of beter

Hij voegt er nog iets aan toe: “In een nieuwe auto is alles schoon en nog vrij van slijtage. In een tien jaar oude auto heeft een turbo meer stress. Daarom moeten onze turbo’s niet net zo goed zijn als OE, maar minstens zo goed. Daar houden we ook rekening mee in de bewerkingen, keuze van de materialen en de toleranties.”

Zonder goede montage functioneert ook een goede turbo niet. Nissens helpt met een pakkingsset, rekbouten, smeermiddelen, instructies én een scholingsprogramma.

Nissens helpt

Mooi, daarmee mogen we ervanuit gaan dat het met die kwaliteit wel goed zit. Maar dan moet ook de montage nog goed gaan. Nissens helpt daarbij door pakkingsset, rekbouten, smeermiddelen en een instructiehandleiding mee te leveren. En door een uitgebreid trainingsprogramma voor professionele autotechnici. Ook op dat programma komen we terug in het AMT-magazine.

Vanaf 11 september?

"Leverbaar bij de grootste grossiersorganisaties vanaf het begin van de Automechanika", zegt Nissens. Even navragen bij Fource: "Wij zijn uitgenodigd om tijdens Automechanikade turbo's van Nissens te bekijken en met hen in gesprek te gaan over deze lijn." Ok, nog even geduld dus.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

De achterklep zit dicht. Hij kan wel open, maar niet op normale wijze. (Foto: Shutterstock)

Achterklep stribbelt tegen: APK goed- of afkeur?

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. Deze keer stribbelt de achterklep van een...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

De Porsche 911 Targa in metallic green blijft voor Jasper een droom om ooit in te kunnen rijden. Foto: Herbert Wiggerman

Trotse autotechnicus Jasper van Dijk: 'Te veel futuristisch design...

Jasper is enorm gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen in de autobranche en droomt er zelfs van om zelf te gaan ondernemen.

Foto: BAS Truck Center

Zo schakelde BAS Truck Center over op elektrisch materieel

Hoe groot is de overstap van fossiel naar elektrisch materieel voor een truckservicebedrijf? Wat betekent het voor de werkplaats? BAS Truck Center,...

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.