nieuws

Wat leest de truckwerkplaats al op afstand uit?

Werkplaats & Onderhoud

Wat leest de truckwerkplaats al op afstand uit?
Met Fleetboard aan boord communiceert de truck met transportbedrijf en werkplaats.

De nieuwste personenauto’s communiceren met de dealerwerkplaats over onderhoud en storingen. In AMT 10 sprak columnist en onafhankelijk auto-ondernemer Marco van Beek daar zijn zorg over uit. Truckchauffeurs zijn al langer gewend aan digitale meekijkers. Aan de hand van het Mercedes-Trucks FleetBoard-systeem bekijken we wat vandaag al mogelijk is op telematicagebied.

Transportbedrijven zijn er aan gewend om direct in contact te staan met hun voertuigen. Dankzij GPS ziet de planafdeling precies waar ieder voertuig is. Ideaal als je ineens een extra ritje in moet plannen.

Voertuigdata

Behalve GPS- en tachograaf-gegevens zendt FleetBoard ook een enorme reeks voertuiggegevens door. Allereerst natuurlijk het verbruik van de truck. Maar met dat verbruik alleen kan de transportondernemer niet veel meer dan tegen de chauffeur zeggen: “Hé joh, rij eens wat zuiniger.” Maar op de vraag: “Hoe?”, moet hij dan het antwoord schuldig blijven.

Dankzij algoritmes en ervaringscijfers kan Fleetboard voertuigdata omzetten in waarderingscijfers: een 6,3 voor anticiperend rijden. Dankzij algoritmes en ervaringscijfers kan Fleetboard voertuigdata omzetten in waarderingscijfers: een 6,3 voor anticiperend rijden.

Alles is beschikbaar

Dat wordt anders met FleetBoard. Dat Mercedes-telematica-systeem verstrekt namelijk ook zo ongeveer alle data die samen het verhaal vertellen over de inzet van het voertuig en de rijstijl van de chauffeur. Welke data dat zijn? Teveel om op te noemen, maar om een paar voorbeelden te noemen, de bedrijfsremweg en de slijtagevrije remweg (motorremklep of retarder). Of de stilstandtijd met draaiende motor, de tijd dat de cruisecontrol gebruikt werd, de gaspedaalbewegingen, de hellingen onderweg, het gebruik van de PTO en nog veel meer.

Remslijtage, oliepeil, bandenspanning,... het is allemaal op afstand beschikbaar. Remslijtage, oliepeil, bandenspanning,… het is allemaal op afstand beschikbaar.

Vergelijken en berekenen

Dankzij allerlei ervaringsgetallen en algoritmes kan FleetBoard op basis van al die data bepaalde waarderingscijfers berekenen. Die geven antwoord op vragen als hoe anticiperend rijdt de chauffeur? En hoe is de inzetzwaarte voor het voertuig?

Info vooraf

Natuurlijk zijn die voertuiggegevens niet alleen bruikbaar om de prestaties van de chauffeur te beoordelen. Als de auto onderweg stilvalt, en de Poolse chauffeur komt niet verder dan dat de auto “kaput” is, weet het Europese callcentrum al precies waar de auto staat en welke foutcodes er zijn opgeslagen. Als de locale dealer er vervolgens naartoe rijdt, kan hij het juiste onderdeel al in de servicebus hebben liggen.

Onderhoudsplanning

Behalve voor ongeplande stops levert FleetBoard ook alle mogelijke data voor het reguliere onderhoud. Denk allereerst aan de kilometerstand en het aantal draaiuren, maar ook aan het oliepeil, de slijtage van de remmen, de bandendruk of het aantal kapotte lampjes. Kortom, eigenlijk alle data die in het voertuig worden opgeslagen, zijn met dit systeem op afstand uit te lezen. Voor FleetBoard is het daarmee een koud kunstje om een geschikte datum voor het volgende onderhoud te berekenen.

Als je weet hoe het staat met de verschillende onderdelen weet je ook wanneer het voertuig binnen moet komen voor onderhoud. Onderhoud gaat van tijd- of km-gebaseerd naar slijtagegebaseerd. Als je weet hoe het staat met de verschillende onderdelen weet je ook wanneer het voertuig binnen moet komen voor onderhoud. Onderhoud gaat van tijd- of km-gebaseerd naar slijtagegebaseerd.

Welkom in de toekomst

Kortom, FleetBoard is prachtig gereedschap voor transportondernemer en truckwerkplaats. Maar het systeem maakt ook duidelijk waarom Marco van Beek, en met hem Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, zich zorgen maken over de telematica waar fabrikanten hun nieuwste personenauto’s mee uitrusten. Toegang op afstand tot de voertuigdata wordt in de toekomst cruciaal. En wie Daimler FleetBoard kent, weet: die toekomst is al begonnen.

Reageer op dit artikel