nieuws

8 tips van revisiespecialisten

Werkplaats & Onderhoud

Reviseren, doen autobedrijven dat zelf? Of besteden ze het uit? En wat levert ze dat op? Revisiespecialisten helpen autobedrijven, ook bij de diagnose. En ze geven je praktische tips. Wat kunnen we leren van hun ervaringen?

8 tips van revisiespecialisten
Kies voor originele producten. Diesel Büchli gebruikt een Hartridge-testbank om common rail-injectoren van Delphi te testen. “Er zijn partijen die met namaakproducten en onofficiële testbanken werken. Dan krijg je dan geen nieuwe inleercode”, zegt Hans Gerrits van Diesel Büchli.

In AMT 12, die afgelopen vrijdag op de mat viel, staat het Thema Revisie centraal. Revisiespecialisten helpen het autobedrijf bij de diagnose. Toch worden de bedrijven regelmatig geconfronteerd met garantieclaims. Soms ligt het aan het product, soms is er iets anders aan de hand. Hoe kun je problemen voorkomen?

Hans Gerrits van Diesel Büchli: “Weet wat je monteert en welke partij er achter zit. Er zijn partijen die met imitatieonderdelen werken en testen op onofficiële testbanken. Heb je een turbo of een brandstofpomp nodig, kijk dan op de bestelsite van je grossier. Komen de onderdelen van de specialist heb je de meeste zekerheid over de kwaliteit.”

Over turbo’s gesproken, Casper Hartogsveld van C&E Turbochargers geeft een belangrijke tip: “Vraag je zelf altijd af waarom een onderdeel stuk is gegaan om herhaling van de schade te voorkomen.”

Berry Roemaat van Klein Gunnewiek geeft een aanvullende tip: “Werk schoon en reinig alle relevante delen.” Dat reinigen van relevante delen geldt zeker voor turbo’s. “Negen van de tien turbo’s gaat defect door een externe oorzaak. Zorg dat die oorzaak gevonden wordt voordat er een vervangende turbo wordt gemonteerd”, zegt Olaf Velthuis van Turbo’s Hoet.

Is schoon werken het enige aandachtspunt? Een juiste diagnose blijft belangrijk. “Meten is weten”, zegt Peter van der Sluis van Bart Ebben. En soms is daarvoor meer tijd nodig. Jan Willem de Looze van ATS Den Haag: “Geef revisiebedrijven meer tijd voor een goede diagnose en een goede revisie. Vaak hebben autobedrijven al een termijn met hun klant afgesproken. Bij een lastige storing wordt die termijn niet altijd nagekomen.”

“Een goede klachtomschrijving van de klant is onmisbaar”, zegt Jeroen Trapman van Autrans. “Stel een goede diagnose. Ga zelf proefrijden, neem contact op met ons en maak een plan van aanpak. Zo voorkom je ellende achteraf.” Ook Edwin Roozing vraag autobedrijven om contact op te nemen: “En zeg dan niet: het onderdeel is stuk. We hebben foutcodes en een goede omschrijving van de klacht nodig om te helpen bij een goede diagnose.”

Reageer op dit artikel