nieuws

Geen zware wielen meer tillen met wiellift

Werkplaats & Onderhoud

Geen zware wielen meer tillen met wiellift
Door de vario pick-up geleidingsrollen kan het wiel gepositioneerd worden voor de boutgaten.

Een modern wiel weegt al gauw 25 kilo, een behoorlijk gewicht om te moeten tillen. Met de BlitzRotary-wiellift is dat verleden tijd. De wiellift helpt de autotechnicus bij het (de)monteren van wielen.

De BlitzRotary-wiellift is een mobiel hulpmiddel dat door vier zwenkwielen bij elke wielenwissel inzetbaar is. “Een ingebouwde accu levert de stroom voor de elektromotor. Op één acculading kan de wiellift 100 keer heffen en dalen. Daarna kan met de meegeleverde acculader de accu opgeladen worden”, zegt René van Arkel van Explora.

Makkelijk positioneren

Het wiel rust op de vario pick-up vork met vijf geleiderollen. De vijf geleiderollen zorgen ervoor dat het wiel goed gepositioneerd kan worden voor de boutgaten. Na demontage kan de wiellift gebruikt worden voor transport van het wiel. De lift is zo geconstrueerd dat er geen vuil in het mechanische gedeelte van de wiellift en bij de elektronica kan komen. “Dit maakt de MW80 volledig onderhoudsvrij en duurzaam”, zegt Van Arkel. “Bovendien beschikt het systeem over een geïntegreerde veiligheidsrem.”

Zijn wielen te zwaar?

Van Arkel: “Wielen van moderne SUV’s, terreinauto’s en bestelauto’s kunnen tot wel 45 kilo wegen.” En wielen van een ‘normale’ auto wegen tussen de 15 en 25 kg. Mag je dat eigenlijk wel tillen?

Op de website Arboportaal staat: “De Arbowet kent geen specifieke eisen over hoeveel een werknemer mag tillen. Maar de last mag geen gevaar opleveren  voor de veilig en of de gezondheid van de werknemer (Arbobesluit 5.2)”. Wanneer we verder lezen dan zien we dat Inspectie Sociale zaken en werkgelegenheid de Niosh-methode gebruikt tijdens controle. Deze methode berekent het maximaal te tillen gewicht. De berekening houdt rekening met onder meer de frequentie, de afstand van de verplaatsing, de hoogte tot de vloer en de draaiing van het lichaam.

Maximaal 19 kg

We kunnen de Niosh-methode zelf invullen voor het (de)monteren van wielen. Het resultaat: een wiel zwaarder dan 19 kg is volgens de Niosh-methode te zwaar om, zonder uiteindelijke klachten, te tillen. We weten inmiddels dat een wiel tot 45 kg kan wegen. Gebruik je geen hulpmiddelen, dan overschrijdt je de grens met meer dan het dubbele!

Tot 26 inch

Wielen van 45 kg zijn geen probleem voor de wiellift. De maximale draagkracht is 80 kg. Het hulpmiddel  is geschikt voor wielen tussen de  maten 135/80 R13 en 305/30 R26. Het gewicht van de BlitzRotary MW80 is 60 kilo. De pick-up vork is 1440 millimeter lang. De lengte, breedte en hoogte van de lift zijn respectievelijk 688, 726 en 1865 millimeter. Het heffen en dalen duurt 30 tot 40 seconden.

Reageer op dit artikel