nieuws

Automatische infrarooddroger maakt spuitcabine productiever

Werkplaats & Onderhoud

Automatische infrarooddroger maakt spuitcabine productiever

Drogen met infraroodtechniek kan de productiviteit in het schadeherstelbedrijf belangrijk verbeteren. Infrarooddrogers worden al veel toegepast in de voorbewerking. Schadenet Rijnders in Amersfoort past deze innovatieve droogtechniek nu ook toe in de spuit/droogcabine. Een volautomatisch infraroodsysteem zorgt voor 25% meer doorgangen!

Het bijzondere infrarooddroogsysteem werd geleverd door L-TEC Benelux. Het betreft de computergestuurde en volautomatische Revo 180 van de Italiaanse fabrikant BTec. De infraroodpanelen zijn gemonteerd aan een rail, en worden door een computer bestuurd. Na het instellen van de juiste parameters verloopt het droogproces volautomatisch.

Sneller droog met minder energie

Het drogen van gespoten delen gaat nu dermate snel, dat het aantal doorgangen in de spuitcabine met een kwart wordt verhoogd. Schades die normaal in drie dagen werden afgewikkeld, zijn nu binnen twee dagen klaar. Dat bespaart ook op de inzet van vervangend vervoer. Na het infrarooddrogen kan de auto direct worden afgemonteerd en gepoetst.

Nog een groot voordeel van infrarooddroging is de energiebesparing. Het opwarmen van een complete cabine is verleden tijd.

Schadenet Rijnders denkt het infraroodsysteem binnen 2,5 jaar terug te verdienen.

L-TEC Benelux levert behalve de Revo infrarooddrogers ook systemen van IRT. L-TEC Benelux maakt deel uit van E.M.M. Holding.

Auke Cupédo (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel