artikel

Hoe test, repareert en reviseert Harberink aircocompressoren?

Werkplaats & Onderhoud 591

Condensors, filter/drogers, expansieventielen, control valves, compressoren, koudemiddel…, in het magazijn van De Auto Airco Specialist vind je alle mogelijke auto-aircocomponenten. Niet alleen complete delen, we zien ook compressorlagers, magneetspoelen, poelies, poeliedeksels, keerringen en nog veel meer losse onderdelen.

“Dat is onze grote kracht”, zegt Willie Harberink. “Dankzij de ervaring die we nu hebben, weten we in veel gevallen al bij het eerste telefoontje van de monteur wat er aan de hand kan zijn. Even doorvragen en we kunnen bijvoorbeeld al aangeven dat waarschijnlijk de magneetspoel stuk is. Of dat je met vervanging van een poelie, lager, keerring of regelventiel de airco weer werkend krijgt.

Voor het overgrote deel van de aircosystemen hebben wij al die losse onderdelen in huis.”

Eindeloos veel verbindingsstukken. Veilig en lekvrij aansluiten is nooit een probleem.

Helpdesk Harberink

Sinds begin dit jaar levert Harberink die delen via een nieuwe webshop. Toch komen de meeste bestellingen nog via de telefoon. Begrijpelijk, want dan krijg je de ondersteuning, adviezen en tips van Harberink er gratis bij: “Ik hoef niet op de thermometer te kijken. Zodra het warmer wordt, staat de telefoon hier roodgloeiend. Soms zit ik een fiks deel van de dag aan de telefoon, alleen maar bezig om garagehouders en monteurs te helpen hun aircoproblemen op te lossen. We hebben hier in het bedrijf al serieus overwogen om een 0900-helpdesk in te richten.”

 

‘Zodra het warmer wordt, staat de telefoon hier roodgloeiend.’

 

Op de testbank

Toch gaat niet ieder autobedrijf zelf losse onderdelen uit een aircocompressor vervangen: “Nee, steeds meer garagehouders sturen zo’n defecte compressor gewoon naar ons op. Wij kijken wat er mis mee is en zorgen dat hij de compressor hooguit twee dagen later weer kan monteren.”

Om die service te kunnen bieden, ontwikkelde Harberink zijn eigen compressorentestbank. Die vinden we in de afgesloten test- en reparatieruimte in het bedrijf. Op die testbank wordt de compressor aangedreven en belast alsof hij in de auto zit. Bij moderne compressoren met kantelschijf zorgt een CLT1-kastje voor de aansturing van de regelklep.

Harberink: “Zo’n tester is heel praktisch. Je hebt daarmee geen laptop nodig om deze compressoren aan te sturen. En als je ziet dat je de kantelplaat kunt verplaatsen en dat hij druk opbouwt, met andere woorden: dat de ‘koelkast’ werkt, dan weet je dat de compressor oké is en dat je naar de aansturing moet gaan kijken.”

Bekend probleem bij Mercedes A- en B-Klasse: klapperen bij inschakelen. Nieuwe compressor? “Nee, nieuwe rubbers”, zegt aircomonteur Eric Huizing. “Beter voor de klant, beter voor de werkplaats. Wij durven daar drie jaar garantie op te geven.”

Alleen de moeilijke

Als Harberink een demonstratie geeft, legt hij uit hij de bank niet alleen gebruikt voor diagnoses aan falende compressoren, maar ook om de herkomst van bijgeluiden op te sporen. En natuurlijk om gerepareerde compressoren te testen. Is het defect eenmaal opgespoord, dan biedt deze ruimte ook alle apparatuur om het te verhelpen.

Behalve de testbank staan er een professionele reinigingsmachine, een draaibank en een kleine freesbank. Overigens komen die lang niet bij alle revisies in actie: “Een deel van de revisies besteden we uit. Alleen de moeilijke doen we zelf.”

Compressorrevisie kan complex zijn…

…maar ook heel eenvoudig.

In zo’n geval vervangt De Auto Airco Specialist alleen het lager en niet de hele compressor.

Reageer op dit artikel