artikel

Motorolie als drijvende kracht achter terugdringen CO₂-uitstoot

Werkplaats & Onderhoud 1090

Het terugbrengen van de uitstoot van CO₂ is een belangrijke stap in het tegengaan van klimaatverandering. In dit kader zijn dan ook binnen de EU nieuwe normen afgesproken voor de uitstoot van nieuwe auto’s. Vanaf 2021 mag de CO₂-uitstoot van de gehele vloot zoals die door een bepaalde autofabrikant in een jaar wordt verkocht, gemiddeld niet meer bedragen dan 95 g/km. Dit betekent dat auto’s minder brandstof moeten gaan gebruiken om minder CO₂ uit te stoten.

Motorolie als drijvende kracht achter terugdringen CO₂-uitstoot

Het gebruik van de juiste motorolie is een belangrijke factor bij de reductie van brandstofgebruik en CO2-uitstoot die nogal eens wordt onderschat. Toch kan een goede motorolie met een lage viscositeit hier weldegelijk aan bijdragen. Een olie met een lage viscositeit (0W) minimaliseert wrijving in de motor waardoor een volle tank langer meegaat en dus minder CO₂ wordt uitgestoten. Zo kan het brandstofgebruik met de nieuwe Shell Helix Ultra 0W motoroliën met 3% afnemen[1].

Turbomotoren – efficiënt maar heet

Ondertussen zitten autofabrikanten ook niet stil. Zij willen alles in het werk stellen om zuinigere auto’s te maken, zonder te hoeven inleveren aan prestaties. Eén van de oplossingen hiervoor zijn de turbomotoren. De verbeterde brandstofefficiëntie en lagere emissies maakt ze tot een populaire motor voor autofabrikanten en hun klanten over de hele wereld. Turbomotoren werken onder hoge druk en zijn – als gevolg van de hogere temperaturen – kwetsbaar voor regelmatige spanningen.

Dit kan leiden tot Low Speed Pre-Ignition (LSPI): een abnormaal verbrandingsverschijnsel dat optreedt bij lage motortoerentallen, wanneer het brandstof/luchtmengsel in de verbrandingskamers ontbrandt voordat de vonktijd wordt bereikt. LSPI kan leiden tot motorklop, gebroken bougies en gescheurde zuigers en – in ernstige gevallen – een volledige motorrevisie.

Verstoppingen voorkomen

Ook bij deze problematiek kan de juiste motorolie een belangrijke oplossing vormen. Een motorolie die ontwikkeld is voor turbomotoren, beschermt motoronderdelen bij temperaturen tot 1000°C. Doordat de motor wordt beschermd bij extreme temperaturen helpt de olie de vorming van schadelijke afzettingen te verminderen. Door de turbo doorlopend te smeren, worden verstoppingen die kunnen leiden tot schade, voorkomen. Zo blijft de aandrijving optimaal presteren, hoe warm de motor ook wordt.

Zo beschermt de Shell Helix Ultra- met Shell PurePlus-technologie turbomotoren bij deze extreme gebruiksomstandigheden van hoge druk en temperatuur. Oxidatie, een nadelig proces waardoor de olie dikker wordt en het vermogen om de motor te beschermen vermindert, treedt bij deze motoroliën niet op. Hierdoor kunnen deze lange tijd optimaal hun smeerwerk verrichten.

Formule 1 als proeftuin voor motorolie

Motoroliën spelen een cruciale rol in de Formule 1. Ze zorgen ervoor dat de racemotoren duurzame prestaties leveren door de wrijving te verminderen, de motoronderdelen te beschermen tegen slijtage en de grote hoeveelheden warmte die in de motor worden opgewekt af te voeren.

Ook in de Formule 1 wordt sinds 2014 gereden met turbomotoren (V6) met een kleinere cilinderinhoud. Deze motoren moeten veel harder werken dan hun voorgangers. Ze weerspiegelen een universele trend in de wereld van het autorijden en de autosport, waar kleinere en meer geavanceerde motoren meer prestaties moeten leveren tegen een lager brandstofverbruik.

De industrie heeft dan ook veel belangrijke lessen geleerd van de Formule 1 als het gaat om motoroliën in kleine turbomotoren. Deze lessen zijn nu in de praktijk gebracht bij de ontwikkeling van de nieuwe Shell Helix Ultra 0W-producten voor auto’s op de weg.

Dit artikel is gesponsord door Shell

[1] Gebaseerd op ACEA M 111 brandstofverbruik-resultaten vergeleken met de standaard referentieolie

Of download de pdf hieronder:

Reageer op dit artikel