artikel

APK: bedrog of zegen?

Werkplaats & Onderhoud 7210

De APK is een makkelijk doelwit voor consumentenprogramma’s. Dus hup, autootje naar de keuring, en maar kijken of we niet een onnodige reparatie aan de broek krijgen…

APK: bedrog of zegen?
Inderdaad, de putcorrosie is weg…

Wie zulke programma’s kijkt, verliest al snel zijn vertrouwen in het autobedrijf. En laten we eerlijk zijn, er zitten inderdaad rotte appels in onze branche. Louche ondernemingen die geen greintje vertrouwen verdienen. Voor de overgrote meerderheid van de autobedrijven geldt dat echter niet. Toch moeten ook die zij dealen met het wantrouwen.

Te duur

AMT-lezer Jeroen Letmaath stuurde een mooi voorbeeld. Hij keurde een auto af op vijf punten. Eén daarvan: putcorrosie op een remleiding. Hij maakte een offerte voor reparatie. De eigenaresse vond die te duur, liet de auto elders herstellen en kwam terug voor de herkeuring.

Dankzij ducttape kun je gelukkig altijd nog terugvallen op de handrem.

Onveilig

Letmaath keurde opnieuw af. De remleiding was ‘gerepareerd’ door ‘m op te schuren. Hij legde uit dat putcorrosie de remleiding dunner maakt, dat een dunnere leiding minder druk aankan en dat opschuren het alleen maar erger maakt. “Ik zou niet graag die fietser zijn waar u een noodstop voor moet maken”, zei hij nog.

Een tevreden klant

Maakte niet uit, de klant was boos. En neem het haar eens kwalijk na al die autobedrijven-zijn-alleen-maar-op-je-geld-uitprogramma’s. Een uur later bleek de auto elders goedgekeurd. Klant tevreden. En och, die verkeersveiligheid…

Of zouden consumentenprogramma’s zich daar wat drukker over moeten maken?

 

Blij met de APK!

Over het (gebrek aan) vertrouwen in APK-keurende autobedrijven maakten we een heel thema in het jongste AMT magazine (nummer 5).

“Je moet je realiseren dat zeker 97 procent van alle bedrijven het heel goed doet”, zegt Henk Bussink, manager procesondersteuning APK. We vroegen hem het hemd van het lijf over de APK.

We vroegen onze lezers hoe zij het klantenvertrouwen winnen, we vroegen de RDW naar de aanpak van rotte appels, en we kregen schokkende foto’s van zwaar verroeste ophangingsdelen, remleidingen die er nog veel en veel erger aan toe zijn dan die bij Jeroen Letmaath en de meest onbegrijpelijke vormen van huisvlijt van werkplaatsklanten. Heb je het gelezen, dan kun je maar één conclusie trekken: Ok, de APK mag dan zijn tekortkomingen hebben, maar het is heel goed dat ie er is.

Lees hier het hele interview met Henk Bussink.

Reageer op dit artikel