artikel

Stap voor stap: koppelingsplaat Ferrari Enzo vervangen

Werkplaats & Onderhoud Premium 1485

In 2002 introduceerde Ferrari de Enzo, een supercar genoemd naar de oprichter van het Italiaanse automerk. Het is eigenlijk een Formule 1-bolide voor de openbare weg, met een 6.0 liter V12-motor die 650 pk bij 7.800 tpm levert, met een maximum koppel van 657 Nm bij 5.500 tpm. En dat voor een auto die 1.365 kg weegt. Van 0-100 neemt 3,6 seconden in beslag en de topsnelheid ligt boven de 350 km/uur.

Stap voor stap: koppelingsplaat Ferrari Enzo vervangen

In totaal werden er 399 gebouwd, exclusief een voor paus Johannes Paulus II. Wie er nu een wil kopen, moet denken aan een bedrag dat begint met een 2, gevolgd door zes andere cijfers. Destijds een goede investering dus, want dat is ruim tweemaal de nieuwprijs. Het is dus logisch dat trotse eigenaren onderhoud en reparaties aan die investering niet zomaar aan de eerste de beste overlaten. Staat zo’n auto bijvoorbeeld met een versleten koppeling, dan gaat dat raspaard naar een specialist als Forza Service in Oss. Dat bedrijf legt zich al 25 jaar toe op deze Italiaanse sportwagens.

Stap 1. Proefrit

De Ferrari Enzo is nog van voor de DSG. Hij heeft een sequentieel schakelende zesversnellingsbak. Dat is een gerobotiseerde handbak, voorzien van een hydraulische bedieningsunit. Hij heeft verder een drogeplatenkoppeling. Die verschilt van een conventionele koppeling doordat de koppelingsunit twee dubbelzijdig gevoerde koppelingsplaten heeft, waartussen een geventileerde schijf als tussen-drukplaat fungeert. Verder heeft de koppeling een normale diafragmadrukgroep en een druklager. Afwijkend is dat op het druklager een sensor zit, die de onbelaste positie van het druklager meet zodat de besturings-ECU ‘weet’ hoe ver de koppeling moet worden ingedrukt. Die sensor moet via de software opnieuw gekalibreerd worden als de koppeling is vervangen, aangezien het aangrijpingstraject van de diafragmaveer dan is verplaatst. We kijken bij Forza Service mee hoe de reparatie in zijn werk gaat. Opvallend is dat daarbij eerst de motorruimte wordt schoongemaakt en vervolgens een proefrit wordt gemaakt. “Je moet eerst weten wat het probleem precies is en kijken of er nog andere problemen zijn die je gelijk kunt oplossen. Als de auto op de brug staat, kan dat niet meer”, aldus chefmonteur Carlo.

Stap 2. Wielmoeren lassen

Als de auto terug is van de proefrit, lost Carlo buiten de centrale wielmoeren, omdat de garagevloer minder grip biedt dan de straat buiten. Dan gaat de Enzo op de brug en demonteert hij de wielen.

Stap 3. Bumper eraf

Op de brug maakt Carlo de achterbumper los van het chassis en de wielkuipen. Dan gaat de bumper eraf.

Stap 4. Uitlaatklemmen en demper eraf

Dan zijn de uitlaatklemmen aan de beurt. Daarmee is de uitlaatdemper op de uitlaatspruitstukken vastgemaakt. De bevestigingsbeugels kunnen nu los van de uitlaatdemper van het chassis. Ook maakt Carlo de vacuümslangen voor de uitlaat-tuningskleppen los. Dan verwijdert hij de uitlaatdemper.

Stap 5. Olie aftappen

Carlo tapt de olie van de motor en de olie van de versnellingsbak af. De motorolietank van het dry-sump systeem wordt ook afgetapt en afgebouwd. De versnellingsbak heeft een apart smeersysteem, maar er zit een motoroliereservoir voorin het transmissiehuis, vandaar dat ook de motorolie eruit moet.

Stap 6. Aan de bak!

Dan de aandrijfassen, Carlo schroeft ze van het differentieel los. Hij maakt de hydropomp van het schakelmechanisme los van de auto, zodat het bij de bak kan blijven (dan hoeft hij later het schakelmechanisme niet te ontluchten), vervolgens haalt hij de diagonale chassisstangen weg en maakt hij de bouten van het koppelingshuis los. De bak kan er dan op de krik onderuit worden gereden.

Stap 7. Aan de slag met de drukgroep

Nu kan Carlo de bouten van de drukgroep verwijderen, dan de drukgroep en vervolgens het vliegwiel, zodat het top-end lager en de krukaskeerring kunnen worden vernieuwd. “Dat kost maar een paar tientjes extra, terwijl de schade vele malen groter is als je het na korte tijd opnieuw uit elkaar zou moeten halen”, zegt Carlo. Hij meet het vliegwiel op, een versleten vliegwiel wordt vervangen.

Stap 8. Vliegwiel terugplaatsen

Na het vervangen van het toplager en de krukaskeerring plaatst hij het vliegwiel terug, de bouten trekt hij na met de momentsleutel op het juiste aanhaalkoppel. De nagetrokken bouten lakt hij af, zodat iedereen kan zien dat ze gecontroleerd zijn.

Stap 9. Prepareren

Carlo moet de nieuwe koppeling en drukgroep prepareren. De dichtingen en keerringen van het druklager worden los geleverd en moeten door de monteur in het druklager worden gemonteerd. Dat vergt ervaring en handigheid.

Stap 10. Centreren en monteren

De koppelingsplaten en de drukgroep worden gecentreerd en gemonteerd. Carlo trekt ook hier de bevestigingsbouten na met de momentsleutel en lakt ze af. Daarna kan de blokkering van de diafragmaveer verwijderd, zodat deze de platen kan aandrukken. Dan kan Carlo het centreergereedschap verwijderen.

Stap 11. Dun laagje kopervet

Het nieuwe druklager komt erop, net als de koppelingsslag-sensor met magneetstaafje. Carlo smeert de spiebanen van de prise-as in met een dun laagje kopervet.

Stap 12. Omgekeerde volgorde

Daarna gaat de montage in de omgekeerde volgorde van de demontage, waarbij Carlo alle bouten op het voorgeschreven aanhaalmoment vastzet. Versnellingsbak- en motorolie vult hij bij. De wielmoeren zet hij vast met de momentsleutel zodra de auto op de grond staat.

Stap 13. Calibreren

Na de reparatie kalibreert Carlo de versnellingsbaksoftware via de diagnosetester opnieuw. Hij rijdt de auto naar buiten om warm te draaien, tot de motorolie minimaal 80 °C is. Dan vult hij nogmaals olie tot het maximum peil bij. Hij maakt een proefrit, peilt nogmaals olie en trekt de wielmoeren nog een keer na op moment. Klaar? Bijna, eerst loopt een andere monteur de auto na aan de hand van een checklist voor een nauwgezette eindcontrole.

Reageer op dit artikel