artikel

Wat is de meerwaarde van het digi serviceboek? En van Pass-thru?

Werkplaats & Onderhoud Premium 2139

“Het digitale serviceboekje, biedt dat meerwaarde?” We zijn in een technische workshop bij de opening van de splinternieuwe trainingslocatie van Tech360 in Apeldoorn. Hooguit vijf van de 50 handen in het lokaal gaan omhoog. Een half uur later stelt trainer John Philips dezelfde vraag opnieuw…

Wat is de meerwaarde van het digi serviceboek? En van Pass-thru?
“Het digitale serviceboekje, biedt dat meerwaarde?” Daar is niet iedereen van overtuigd. En na de korte workshop van GMTO-eigenaar en trainer John Philips?

In de afgelopen dagen opende Tech360 twee splinternieuwe trainingscentra, een in Eindhoven, de ander in Apeldoorn. Tech360? Dat is het ‘automotive expertisesysteem’ van PartsPoint, waaronder Brezan, TC Staadegaard en AD Grossiers vallen. Met de al bestaande Tech360-locaties in Broek op Langedijk, Sittard en Tynaarlo komt het totaal op vijf. “Daarmee heeft bijna ieder autobedrijf in Nederland een Tech360-trainingcentrum op een afstand van een uur of minder”, zegt projectmanager Paul Greijn.

Tech360 Paul Greijn

“Bijna ieder autobedrijf in Nederland heeft nu een Tech360-trainingcentrum op een afstand van een uur of minder”, zegt projectmanager Paul Greijn.

Leren in je eigen werkplaats

Overigens vindt Greijn dat je het belang van die trainingscentra niet moet overschatten: “Wij geloven in leren in de praktijk. Het beste leer je dus in je eigen werkplaats, iedere dag.” Tech360 helpt daar graag bij: “Inmiddels hebben we de grootste technische vraagbaak (helpdesk) van Nederland. Onze klanten kunnen er onbeperkt mee bellen, mailen of WhatsAppen.”

En het Tech360-concept biedt assistentie op locatie: “Jouw monteur klaart de klus samen met onze expert. Verder ondersteunen we met Pass Thru. En dat dan in combinatie met een aantal trainingen per jaar in een centrum als dit.”

Hé ik heb net zo’n Polo en ik heb dat niet. Waarom niet?

Stap 1 bij diagnose

De workshop van GMTO-eigenaar en trainer John Philips op de openingsavond van het centrum geeft een voorproefje van zo’n training: “Bij GMTO krijgen we vaak te maken met importauto’s. Het eerste wat we doen om de storing op te lossen is het digitaal serviceboek openen. En dan maakt het niet uit waar de auto vandaan komt, als het is ingevuld hebben we de onderhoudshistorie.”

Tech360 servicelijst

Kijk, deze BMW heeft op 5 juni 2017 onderhoud gehad bij ‘autobedrijf’ GMTO in Broek op Langendijk.

Goed argument?

Philips wil van zijn toehoorders weten waarom ze daar geen meerwaarde in zien. Hij krijgt drie antwoorden: “kost veel tijd”, “is lastig” en: “ik ben er niet bekend mee”.

“Goed, stel jouw klant komt op een verjaardag. Natuurlijk wordt daar over auto’s gesproken. Dus een andere verjaardagsgast zegt: ‘Kijk wat ik heb, het digitale serviceboek van mijn VW Polo in een mooie app op mijn telefoon.’ Dus die klant komt naar jou en zegt: ‘Hé ik heb net zo’n Polo en ik heb dat niet. Waarom niet?’ En wat zeg jij dan? ‘Kost veel tijd, is lastig en ik ben er niet bekend mee’?”

Als je dit kan, heeft de dealer dan toch nog niet een voordeeltje op jou?

Service op dealerniveau

Oef, die komt aan. Maar gelukkig laat Philips stap voor stap zien hoe je te werk moet gaan: “Zorg eerst dat je aangemeld bent bij BMW, VAG of bij welk ander merk, dat je veel servicet, dan ook. Dat hebben wij gedaan voor 24 merken. Op het grote scherm laat hij zien hoe het werkt. Hij gaat naar het Aftersales Online System op BMWgroup.com, kiest Applicatie en logt in. Na de AVG-privacy-toestemming-pagina kan hij voertuigdata bekijken. Hij typt de laatste zeven digits van een VIN-nummer in. Het blijkt een BMW 530i uit 2003. De servicehistorie toont dat de laatste twee onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd bij… GMTO in Broek op Langendijk. Hij kan de hele servicehistorie napluizen en precies zien wat er wanneer aan de auto gebeurd is. Hij kan ook een afvinklijst maken met handelingen die bij de volgende beurt nodig zijn en die invullen. En hij kan al dit soort lijsten uitprinten met zijn logo en bedrijfsnaam (GMTO) op de print.

Tech360 Hella

Voorproefje 2 in het nieuwe Tech360-trainingscentrum: Hella’s Stefan van Klooster, (links in actie) kalibreert een radarsensor.

“Dat kunnen jullie dus ook doen. Dan leg je het printje van de onderhoudsbeurt uit het AOS-systeem van BMW met jouw naam erop op de rechtervoorstoel. De klant ziet dan dat je betrokken bent bij BMW. Dat biedt meerwaarde. Hij hoeft niet meer naar de dealer want jij kunt levellen met dealerniveau.”

Voordeeltje voor de dealer

Philips heeft het nog niet gezegd of hij trekt zijn eigen bewering in twijfel: “Als je dit kan, heeft de dealer dan toch nog niet een voordeeltje op jou?” Ja dat heeft hij: “Als de klant bij de dealer komt, gooit hij zijn sleutel op de balie. De receptionist stopt hem in een key-reader. Die leest de sleutel uit. De monteur gaat aan de slag. De receptionist werkt ondertussen de onderhoudsgegevens bij in het digitale serviceboek op de server van BMW. Is de auto klaar dan gaat de sleutel terug in de reader en daarmee de data in de sleutel. De klant komt, de sleutel gaat weer in de auto. En zo kan de klant die nu op zijn display zichtbaar maken.”

Kan jij dat ook?

Als universeelbedrijf kan je dat ook: “Die key-reader kan jij bestellen. Kost € 1.500. Misschien toch een beetje zonde als je maar een beperkt aantal BMW’s servicet.” Maar kan het ook zonder? “Ja, dat kan. Je hebt dan iets nodig waarmee je de onderhoudsdata vanaf de BMW-server in de auto kunt schrijven. En dat is… Pass-thru. Kan je dat, dan ben je echt 2.0.”

Je moet het de klant wel vertellen

Zelf of Tech360

Ok, maar hoe doe je dat dan? “Dat kan op drie manieren”, weet Philips. “Eén: je regelt alles zelf. Met een beetje googelen kom je een heel eind. Tip: begin er niet mee als de auto al in de werkplaats staat. Als je denkt ik heb een Mazda in de werkplaats staan, even kijken hoe dat werkt met dat digi serviceboek, dan ben je te laat. Het duurt een paar dagen voor je een login hebt. Dat digi serviceboek is eigenlijk ‘Pass Thru Light’. Voor je Pass-thru rond hebt ben je nog veel meer tijd kwijt.” Mogelijkheid 2: “Je laat het over aan Tech360. Dus jij zegt, ‘Ik wil Opel’ en wij regelen alles voor je.” Dan Mogelijkheid 3: “Dat is een tussenvorm. Je gaat op training bij Tech360 en je leert in een stappenplan hoe je alles regelt voor het digitale serviceboek en Pass-thru.”

Tech360 Arjen Woudstra

En voorproefje nummer 3: Arjen Woudstra schakelt zijn toehoorders in om een probleem aan de 1.3 JTD van deze Fiat Punto op te lossen.

Vertel het je klant!

Philips heeft een groot deel van zijn toehoorders over de streep getrokken, maar nog niet iedereen: “Wat is de meerwaarde voor de klant?” Philips legt uit dat zijn auto meer waard is bij verkoop als de onderhoudsdata beschikbaar is en dat bij een storing de diagnose makkelijker is. En natuurlijk dat hij via zijn dashboard of een app de onderhoudsdata kan inzien. Maar: “Je moet het de klant wel vertellen. Pas als je de klant weet dat jij dit doet zal hij het waarderen. Dan weet hij dat hij goed zit bij jou. Dat hij niet naar de dealer hoeft omdat jij alle problemen aan zijn auto kan oplossen. Met of zonder tech360.”

Reageer op dit artikel