artikel

Stap voor stap: Schokdempers testen

Werkplaats & Onderhoud Premium 453

Per kilometer maakt een schokdemper ongeveer 5.000 tot 7.000 bewegingen. Hoe groot en agressief die bewegingen zijn, hangt af van de rijstijl en de rijomstandigheden: in een stad met veel verkeersdrempels en stoplichten lijdt een demper meer dan op een vlakke snelweg. Er zijn dempers die na 20.000 kilometer al niet veel meer doen, en er zijn er die twee ton halen.

Stap voor stap: Schokdempers testen
Controleer de voorste schokdempers visueel op olielekkage. De demperolie lekt doorgaans op de keerring van de zuigeras en lekt dan via de buitenbuis naar beneden. Ook de bevestigingspunten en rubbers moeten in orde zijn.

Vloet Autocenter Mill is Monroe Safety Premium Expert en controleert schokdempers bij elke onderhoudsbeurt op de schokdempertestbank. AMT onderzocht al eens wat voor resultaten je op de verschillende schokdempertestbanken kunt verwachten. Nu heeft niet iedereen zo’n fancy testbank, maar ook met een eenvoudigere, snel terug te verdienen low-frequency testbank zijn goede resultaten te behalen. Ze laten zien hoe zo’n controle in zijn werk gaat.

Schokdempers zorgen dat banden ook op hobbelig wegdek goed contact houden met het asfalt. Ze dempen daarnaast ook de bewegingen van de auto zelf, zodat deze niet deint, duikt of overhelt. Slechte schokdempers zorgen dus voor minder comfort, een slechtere wegligging, een langere remweg en vermoeide chauffeurs, terwijl ze ook voor extra slijtage van wielophangingen en banden zorgen. Desondanks rijdt – naar het schijnt – een op de vier auto’s met versleten schokdempers. Dat heeft twee belangrijke redenen.

Mensen groeien mee met de slijtage van hun auto, of kopen hem tweedehands en denken dat het weggedrag ´het karakter´ van de auto is. De tweede reden is dat een schokdemper voor de APK pas wordt afgekeurd als deze lekt, terwijl de demping van een ´droge´demper best ondermaats kan zijn. Een garagebedrijf zou dit dus moeten controleren. Ze kunnen daar extra omzet en klanttevredenheid uit halen.

Stap 1 controleer de bandenspanning

De band maakt deel uit van het veersysteem. Een lage bandenspanning beïnvloedt de meting. Controleer dus eerst de bandenspanning.

Stap 2 controleer profieldiepte

Een ongelijkmatige slijtage is vaak een indicator voor versleten schokdempers. Een controle van de profieldiepte brengt dit aan het licht, terwijl je vaak ook puntige slijtage voelt als je met je hand over de band glijdt.

Stap 3 visuele controle

Controleer de voorste schokdempers visueel op olielekkage. De demperolie lekt doorgaans op de keerring van de zuigeras en lekt dan via de buitenbuis naar beneden. Ook de bevestigingspunten en rubbers moeten in orde zijn.

Stap 4 controleer de stofhoezen

Vuil op de zuigerstang zorgt dat de keerringen lek worden gesneden. Stofhoezen zorgen dat er geen vuil op de zuigerstang terecht komt. Ze moeten dus heel zijn. Een controle van de toestand van de hoezen is essentieel.

Stap 5 de achterste schokdempers

Controleer de achterste schokdempers op lekkage en versleten montagerubbers.

Stap 6 gegevens

De gegevens van de auto moeten in de testbank worden ingevoerd of opgeroepen.

Stap 7 op de testbank

De auto wordt met de voorwielen op de testbank gezet. De bank begint te trillen en meet de demping van het linker voorwiel, vervolgens van het rechter voorwiel. Hierna volgt achter.

Stap 8 gegevens bekijken

De dempingswaarden worden door de Maha bank in een grafiek weergegeven. Daarbij geeft de bank aan of de waarden binnen de normen liggen en of de demper nog goed is. Dat kan in een testrapport worden uitgeprint, zodat de klant kan zien hoe de vlag erbij hangt.

Stap 9 low-frequency meetkast

De kwaliteit van de demping kan ook met een eenvoudige low-frequency meetkast worden bepaald. Deze kast wordt met zuignappen op het spatbord van de auto bevestigd.

Stap 10 drukken

De auto wordt met twee man stevig naar beneden gedrukt en losgelaten.

Stap 11 resultaat

De suspension tester geeft aan of de schokdemper ermee door kan. Deze is dus niet top en niet op… En ook dit resultaat kan worden uitgeprint voor de klant.

Reageer op dit artikel