artikel

Hoe werkt de Technische informatie website van Peugeot en Citroën?

Werkplaats & Onderhoud Premium 12644

Hoe werkt de Technische informatie website van Peugeot en Citroën?

We duiken dieper in op de Technische Informatie-websites van de Franse merken Peugeot en Citroën. De websites hebben veel gemeen. Zo gebruiken ze dezelfde diagnosesoftware DiagBox, en hoewel de TI-website hetzelfde is, gebruiken ze ieder een aparte website. Dat betekent dat beide sites dezelfde voor- en nadelen hebben.

Wie de PSA-websites bezoekt via http://public.servicebox.peugeot.com/pages/index.jsp en http://service.citroen.com/pages/index.jsp komt op een Franstalige website terecht. Onderaan de pagina kun je de taal naar Nederlands wijzigen. Vanaf de homepage kun je je registeren. Let goed op tijdens het registreren, want als je niet wilt dat je gegevens door worden gegeven aan derden, dan moet je een hokje aanvinken.

Nadat je alle gegevens hebt ingevoerd, ontvang je een klantcode per e-mail. Dat kan een aantal dagen duren. Tot die tijd kun je alleen van de gratis diensten gebruik maken, je hebt dan alleen toegang tot de elektronische onderdelencatalogus, de bandencatalogus en de aftermarket onderdelencatalogus.

De TI-website van PSA bestaat uit een informatiedeel (afgebeeld) en een diagnose- en reparatiedeel. De TI-website van PSA bestaat uit een informatiedeel (afgebeeld) en een diagnose- en reparatiedeel.

Apart betalen

Als je volledige toegang hebt gekregen, dan kun je bij een diagnose- en reparatiedeel en een informatiedeel. Die delen zijn van elkaar gescheiden en je betaalt er apart voor. De kosten voor het informatiedeel variëren van € 7,- voor één uur toegang, € 35,- voor 24 uur tot € 103,- per week en
€ 2.601,- euro voor een jaar.

kosten berekenen we door, de klant profiteert immers ook

Betalen kan via creditcard. Opmerkelijk is dat de internetbrowser in de adresbalk waarschuwt: ‘Je verbinding met deze site is niet veilig’. Betaal je via creditcard, dan word je gelukkig wel naar een beveiligde pagina doorgestuurd.
In het informatiedeel kun je uit verschillende mogelijkheden kiezen:

  • Mechanisch
  • Carrosserie
  • Uitrusting
  • Elektrisch component
  • Accessoire

Elk onderwerp heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Onder mechanisch vinden we de motor, versnellingsbak, aandrijving, complete wielophanging, stuurinrichting en remsysteem. Onder carrosserie vinden we al het plaatwerk.
De overige drie spreken ook voor zich. Nadat je een keuze hebt gemaakt, geeft de website verschillende informatiebronnen weer:

  • Onderdelen
  • Facturatietijden
  • Diagnose
  • Reparatiemethodes
  • Elektrische schema’s
  • Accessoires
  • Speciale gereedschappen

In de onderdelencatalogus kun je aan de hand van een identificatienummer of aan de hand van de voertuigbeschrijving de onderdelen opzoeken. Deze nummers kun je dan in aftermarket onderdelenprogramma’s gebruiken om de juiste onderdelen bij je grossier op te zoeken. De prijzen worden helaas niet vermeld op deze website. Hiervoor moet je alsnog de dealer raadplegen. Bij Facturatietijden kun je terecht als een prijsopgave moet maken.

TSB’s beschikbaar

Het onderwerp Diagnose vinden we bij Autobedrijf Wout Bouman heel belangrijk. Hier staan namelijk de TSB’s en stappenplannen voor foutcodes. Ook als je nog niet betaald hebt, zie je al of er een Technisch Service Bulletin beschikbaar is. Wil je het TSB bekijken, moet je een abonnement nemen. Of je moet je dealer raadplegen, je hebt dan immers concrete informatie dat er een bulletin is. Ik kies er meestal voor een abonnement te nemen.

Is er een Technisch Service Bulletin beschikbaar? Daarvoor hoef je geen abonnement af te sluiten. Wil het TSB inzien, dan moet je wel betalen. Is er een Technisch Service Bulletin beschikbaar? Daarvoor hoef je geen abonnement af
te sluiten. Wil het TSB inzien, dan moet je wel betalen.

Je hebt dan alle informatie, plaatjes, facturatietijden en eventuele onderdeelnummers bij de hand. Die € 7,- (voor één uur toegang) berekenen wij door aan de klant. Het is ook in zijn voordeel; je kunt namelijk sneller een diagnose stellen. Als tip geef ik je mee dat je de TSB op je computer kan opslaan voor later gebruik.

Kies je voor reparatiemethodes, dan krijg je diverse keuzes. Onder ‘gegevens-identificaties’ toont de website aanhaalkoppels. Bij het deel ‘controles’ vindt de gebruiker uitleg over het controleren van bijvoorbeeld het Eolys-niveau of de brandstofdruk. Ook in- en uitbouwbeschrijvingen staan hier, onder de naam ‘Verwijderen-plaatsen’.

Onder reparatiemethodes vind je onder meer aanhaalkoppels en (de-)montagehandleidingen. Onder reparatiemethodes vind je onder meer aanhaalkoppels en (de-)montagehandleidingen.

Bij ‘aftappen-vullen-ontluchten’ staan de procedures voor vullen van bijvoorbeeld het Eolys-tankje. Verder vind je er ‘voorzorgsmaatregelen’, daar staan zaken waar de autotechnicus rekening mee moet houden. De laatste keuzemogelijkheid is ‘ontwikkelingen’, daar beschrijft de autofabrikant bijvoorbeeld de ontwikkeling van een roetfilter. Niet alle keuzes zijn altijd aanwezig.

Nieuwer is beter

Om de elektrische schema’s te bekijken, is het noodzakelijk het programma Isoviewer te installeren. De schema’s van de oudere voertuigen zijn ontzettend onoverzichtelijk. Als we bijvoorbeeld het motormanagementsysteem opzoeken, staat alles op één A4-tje. Alle lijnen lopen dwars door elkaar. Van nieuwere voertuigen zijn de schema’s in delen beschikbaar en interactief. Je kunt een onderdeel selecteren om meer informatie te krijgen.

Ook is in het schema van de bedrading de positie van knooppunten en stekkers te vinden. Dit is vooral handig als je op zoek bent naar een onderbreking. Of als je niet goed bij een component kunt, en in het schema een tussenstekker staat waar je wel makkelijk bij kunt. Dat scheelt dan aanzienlijk in de diagnosetijd. Weer een reden om die € 7,- gewoon op de rekening te zetten, want om de schema’s te bekijken is een abonnement nodig.

De instructieboekjes zijn ook online te vinden. Handig om een klant iets uit te leggen of om op te zoeken hoe iets werkt.

De instructieboekjes zijn ook online te vinden. Handig om een klant iets uit te leggen of om op te zoeken hoe iets werkt.

Instructieboekje

Onder ‘Accessoires’ vind je, zoals de naam al zegt, accessoires terug. Voor een cilinderkop zijn geen accessoires beschikbaar, maar bij het schakelmechaniek kun je een andere pookknop kiezen. Niet iets wat wij veel zullen gebruiken, maar PSA biedt de mogelijkheid wel.

Op de website zoek je ook speciale gereedschappen op. Van speciale slangen om oliedruk te meten tot afsluitpluggen en van gereedschap voor distributie tot vacuümpomp.

Nog een leuk deel vind je via de link in het scherm: boorddocumentatie. Na kiezen van deze optie kun je van diverse modellen het instructieboekje doorlezen. Dit is handig als je een klant een functie in de auto moet uitleggen. Of als je niet precies weet hoe iets werkt.

Pass-Thru met DiagBox

Zoals eerder aangegeven heeft de website ook een diagnose- en reparatiedeel. Om dat te gebruiken, moet je de DiagBox-software installeren. Als je die geïnstalleerd hebt, moet je een muntje kopen. Een muntje kost €35,-.

Met één munt kan de autotechnicus gedurende één week het elektronische gereedschap voor diagnose en reparatie van de constructeur gebruiken en de diagnosemethodes voor één auto (1 VIN) raadplegen.Je hebt dus één week de tijd om aan één voertuig te werken. Ook al is je tijd nog lang niet op, je kunt geen andere auto aansluiten. Wil je de software voor twee auto’s in één week gebruiken, dan kost dat je twee munten.

PSA heeft ervoor gekozen om alleen de modellen die na de invoering van Euro V (Vanaf september 2009) nog geleverd zijn vrij te geven in DiagBox. Zo staat onder andere de Peugeot 307 dus niet tot je beschikking, want dit model is na 2009 niet meer gebouwd. De systeemvereisten voor DiagBox zijn:

  • Een PC met Microsoft Windows XP of hoger
  • 2 GHz-processor, 2 GB werkgeheugen, voldoende vrije ruimte op de harde schijf
  • Beeldscherm met een resolutie van 1024 x 768 pixels
  • Internetverbinding van minimaal 512 kb/s
  • Een geschikte J2534-interface.

Nadat je op de TI-website inlogt, kun je bovenaan voor ‘Bestellen’ kiezen. Hieronder staat Diagnose, reparatie. Deze keuze leidt tot de downloadpagina, die gedeeltelijk niet vertaald is. Hier kun je DiagBox downloaden. Links op de website kun je de muntjes aanschaffen. De download is een oudere versie, dus je moet hem eerst updaten. Na installatie vraagt de software of hij naar updates moet zoeken. Updates worden dan gedownload terwijl je bezig bent met DiagBox. De volgende keer dat je de software opent, wordt de update geïnstalleerd.

Als je DiagBox hebt geïnstalleerd, zoekt de software naar updates. Die zijn pas van kracht nadat je het programma opnieuw opgestart hebt. Je kunt DiagBox wel gewoon gebruiken tijdens het downloaden van de updates. Als je DiagBox hebt geïnstalleerd, zoekt de software naar updates. Die zijn pas van kracht nadat je het programma opnieuw opgestart hebt. Je kunt DiagBox wel gewoon gebruiken tijdens het downloaden van de updates.

Verschillende mogelijkheden

In de linker bovenhoek zit een dropdownmenu waar je onder Configuratie het merk of de merken kunt inschakelen. Zo kun je alleen Citroën of alleen Peugeot selecteren, maar ook beide merken in één DiagBox, zoals we bij Wout Bouman hebben. Na de selectie kun je in het volgende scherm op drie manieren het voertuig selecteren:

  • Automatische detectie van de auto (uitlezen van VIN)
  • Automatische detectie van de auto door handmatig invoeren van VIN
  • Handmatige selectie van de auto.

Zodra de auto geselecteerd is, heb je de keuze uit verschillende opties. Zo kun je foutcodes lezen en wissen, meetwaardes bekijken, herprogrammeringen uitvoeren, onderdelen inleren na vervangen en telecoderingen uitvoeren. Bij een telecodering wordt de codering online opgehaald en in de betreffende ECU geladen. Zowel bij de telecodering als bij een herprogrammering moet je de stappen uitvoeren die op het beeldscherm verschijnen.

Houd er rekening mee dat je voor een goede herprogrammeeromgeving zorgt voordat je de keuze maakt. DiagBox begint namelijk direct. Wil je dit toch niet, trek dan snel je USB-kabel los. Hoe ziet de ideale omgeving er uit? De PC is voorzien van netspanning, schakel energiebesparende software en intensieve taken uit op de computer. Sluit het voertuig aan op een goede lader en voorkom dat iemand de omgeving kan verstoren.

Universeeltje pesten

En dan nu het deel dat wij ‘universeeltje pesten’ noemen. Mocht je een codering handmatig willen wijzigen dan kun je hiervoor kiezen, bijvoorbeeld om een trekhaak te coderen. Echter, hier heeft PSA een vervelende streek geleverd. Je krijgt na het maken van die keuze een scherm te zien waarin een aantal codes staan. Deze codes moet je verzenden naar de helpdesk. Die geeft je een code terug en pas dan kun je verder.

Je volgt alle stappen keurig op, maar toch kun je niet verder. De helpdesk reageert niet of erg laat. Het coderen van bijvoorbeeld een trekhaak is daardoor niet mogelijk. Je volgt alle stappen keurig op, maar toch kun je niet verder. De helpdesk reageert niet of erg laat. Het coderen van bijvoorbeeld een trekhaak is daardoor niet mogelijk.

Ondertussen mag je het scherm niet verlaten, de codes wijzigen namelijk elke keer dat je terug op die pagina komt. Wij hebben al diverse keren die codes verstuurd, maar vaak hebben we geen antwoord gekregen. Als we wel antwoord kregen, moesten we er lang op wachten. Dit is niet werkbaar. Je hebt alles gedaan waar PSA om vraagt en je hebt betaald voor je muntje. Toch kun je niet verder… We hebben dit probleem tijdens een bezoek van de Europese commissie en de Bovag aan onze werkplaats aangekaart. Tot op heden is hier geen oplossing voor.

Ruimte voor verbetering

De informatie die PSA levert is ruim voldoende en overzichtelijk opgesteld. Soms staan er nog teksten in het Frans, een Nederlandse vertaling is dan niet beschikbaar. Dat kan lastig zijn. Een hele week diagnose vind ik in de meeste gevallen overdreven. Ik zou liever de mogelijkheid hebben om voor een gereduceerd tarief een uur of een dag toegang te hebben. Verder is het proces met de codes niet goed. PSA beperkt het gebruik van deze belangrijke functie.

Naschrift van de AMT-redactie

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij autobedrijf Wout Bouman én Topmonteur op het AMT Garageforum. Heb je vragen over de TI-website van GM of van een andere fabrikant? Bel dan niet met Iwans werkgever, maar ga naar het AMT Garageforum. Daar vind je onder de rubriek Tips & Tricks een ‘sticky’ topic over dit onderwerp. Op deze plek krijg je snel antwoord op je vragen.

Airbagstoring, of toch iets anders?

In onze diagnosewerkplaats kregen we een Citroën DS5 met een airbagstoring. Een autotechnicus had de airbagmodule en de zekeringkast in de motorruimte reeds vervangen. De storing was hiermee niet verholpen, dus werd de Citroën bij ons neergezet. Het vermoeden was dat de BSI defect was. De BSI is naar mijn idee het onderdeel wat vaak zinloos wordt vervangen bij de PSA-voertuigen. Na het uitlezen met een universeel diagnose-apparaat was het noodzakelijk om meer informatie over de opbouw van het airbagsysteem te krijgen. We betaalden de €7,- om toegang te krijgen tot de elektrische schema’s. Na een aantal metingen bleek dat we de voeding misten. Door de lay-out van de bekabeling erbij te pakken zag ik dat er een knooppunt op de bodem van het voertuig aanwezig was waar het wel eens mis kon gaan met onze draad. Na het herstel van het knooppunt was de storing opgelost. Die € 7,- heeft ons zo heel wat extra diagnosetijd bespaard.

Merktechnische websites vind je op deze verzamelpagina

Of

Meer TI-websites die door Iwan Kennis onder de loep genomen zijn lees je hier

 

Reageer op dit artikel