artikel

Aircoservice: Wel of geen R1234yf machine?

Werkplaats & Onderhoud Premium 3305

Aircoservice: Wel of geen R1234yf machine?

Ok, je wil aan de slag met aircoservice, én ook de moderne auto’s kunnen servicen. Welke aircoservice-apparatuur je nodig hebt, hangt dan ook af van je wensen. Kies je voor een R1234yf machine? Of toch nog voor R134a? We vroegen diverse leveranciers van aircomachines wat zij adviseren aan het autobedrijf. En wat kost het eigenlijk?

Wilco Van Dijk van Stokvis Equipment merkt op dat er zelfs in 2017 nog ondernemers waren die verwachten dat het nieuwe koudemiddel nog niet op grote schaal op gang zou komen. “Per 1 januari 2017 is het gebruik van R134a in elke nieuw af te leveren auto verboden. R1234yf en R744 (CO2) zijn alternatieven. Vooralsnog wordt R744 alleen nog standaard geleverd op de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse en later optioneel voor de E-Klasse. Bedenk dat je de airco-servicestation niet alleen nodig hebt bij een servicebeurt, maar ook bij reparatie of een terugroepactie. Sommige auto’s uit 2015 hebben al R1234yf. Als zo’n auto in de werkplaats komt, wil je op dat moment niet eerst nog een R1234yf machine en koudemiddel moeten aanschaffen. Wij adviseren daarom op korte termijn te investeren, bijvoorbeeld in Robinair-apparatuur. Die is voorzien van homologaties van nagenoeg alle bekende autofabrikanten. Let bij de aankoop goed op de technische specificaties zoals de pomp- en terugwincapaciteit.”

Toon Snoeren van Dometic adviseert een zogenoemde Low Emission-versie: “Door de F-gassen-regeling stijgt de prijs van R134a. Het aanbod van het koudemiddel neemt (wettelijk) af, terwijl de vraag gelijk blijft. Bij conventionele aircostations blijkt dat tussen de 60 en 120 gram van het uit de airco teruggewonnen koudemiddel in het milieu terecht komt. Dankzij de Low Emission-techniek kun je bijna al het koudemiddel terugwinnen. Beter voor het milieu en de kosten.”

Enkel of dubbel?

R134a, R1234yf of allebei? Alle leveranciers bieden apparatuur aan voor R134a en R1234yf. Sommige leveranciers bieden machines aan die voor beide koudemiddelen geschikt zijn.

Er zijn verschillende airco servicestations op de markt. Zo biedt Hella de Husky 100 voor R134a en de Husky 1000 voor R1234yf aan. Saarloos Automotive Equipment levert apparatuur van Oksys. De Ecos 150-serie bestaat uit instapmodellen voor beide koudemiddelen. De Fast 202/222-serie bevat geavanceerdere machines. Daarnaast levert het bedrijf Beissbarth-apparatuur, die door diverse autofabrikanten gehomologeerd is. Ook hier een instaplijn, de BAC 3000-serie, en een geavanceerdere lijn, de BAC 4000/5000-serie.

Aircoservice in het Autobedrijf

Explora en OskampAmtech bieden verschillende apparaten aan, van TEXA Konfort 705R tot Konfort 780R BiGas en Ecotechnics-apparatuur van ECK 4000 tot ECK Twinpro. De nieuwste machine is de TEXA Konfort 744 CO2-machine. Van Arkel van Exlora wijst op machines die voor R134a en R1234yf geschikt zijn: “Dat heeft z’n voordelen, zowel in onderhoud en service als in aanschaf. Mits je die vergelijkt op basis van dezelfde functionaliteiten, en niet alleen op prijs. De TEXA 780R BiGas is door Mercedes-Benz gehomologeerd. Ook andere machines die we aanbieden hebben homologaties van grote automerken.”

Ook Snap-on biedt een machine aan die geschikt is voor beide gassen. “Die is relatief goedkoop tegenover de aanschaf van twee machines en hij is ruimtebesparend”, zegt Arnold Vennink van Snap-on.

Denk aan het onderhoud van je aircomachine

Gebruik van beide gassen

Het gebruik van beide gassen vereist extra aandacht. Daarom bieden verschillende leveranciers identifiers aan. Als je R134a mengt met R1234yf is het niet meer bruikbaar. “Het ergste is het als je het niet weet, en je meerdere systemen vult. Dan is het net een griepvirus waar je anderen mee infecteert. Klanten zullen terugkomen met klachten dat de airco niet juist functioneert”, waarschuwt Vennink. “Om dat te voorkomen bieden we een gasherkenningsmodule aan.”

Om te voorkomen dat je het verkeerde koudemiddel terughaalt, kun je je aircoservicemachine van een identifier voorzien.

Ook de Brainbee-apparatuur is van een identifier te voorzien. Gert-Jan Evers van Rocar-Tech: “Zodra die een verkeerd koudemiddel ziet, stopt het proces. Je hoeft dan niet de hele machine door te spoelen.” CBX Nederland biedt een compacte mobiele R1234yf detectiekit aan. Golüke: “Bij >95 procent zuiverheid geeft het apparaat ‘OK’ weer. Als de zuiverheid minder dan 95 procent is ‘Fout’. Het apparaat is verkrijgbaar voor € 799,-.”

Naast de identifier bieden vrijwel alle leveranciers accessoires aan om bijvoorbeeld lekkages op te sporen of het systeem te spoelen. Mulder wijst nog op een ander aandachtspunt als je met je leverancier in gesprek gaat: “Sommige autobedrijven laten hun apparatuur te weinig onderhouden, waardoor er in de zomer stress ontstaat als de machine er mee stopt. Wees je ervan bewust dat tijdig onderhoud leidt tot minder stilstand op de werkvloer. Zo voorkom je dat je tegen een klant moet zeggen dat het vandaag niet gelukt is omdat de apparatuur niet in orde is.” Voor je aircoservice-apparatuur geldt dus hetzelfde als voor het aircosysteem in de auto: goed onderhoud voorkomt problemen.

Meer over aircoservice

Je collega’s denken nogal verschillend over de interval voor aircoservice. Bij klachten, na 2 jaar of na 5 jaar….?En wat doen onze lezers dan allemaal bij een aircoservice?

Meer weten over aircodiagnose? Lees dan het artikel “Warm lopen voor aircodiagnose”

Naast klachten over een niet-werkend aircosysteem, komen klachten over een muffe lucht ook veel voor.
Hoe los je dat op voor je klant? 

 

Reageer op dit artikel