nieuws

Audi wint energie uit de vering

Techniek 4770

Mogelijk brengt Audi de historische armschokdemper terug, maar dan in elektrische versie. Naast meer comfort zou dat ook energieterugwinning kunnen opleveren, uit de veerbewegingen. Dit in een 48 volt systeem, zoals Audi toch al volgend jaar in een mild hybride model zal toepassen.

Audi wint energie uit de vering
De moderne armschokdemper heet bij Audi eROT, elektromechanische Rotationsdämpfer. Moet op 48 volt werken om genoeg weerstand te kunnen opwekken, maar kan ook energie terug leveren.

Het idee om elektrische energie te winnen uit de vering van een auto hebben we vaker zien langskomen. Meestal door elektromagnetische veren te gebruiken, in plaats van mechanische of luchtveren. Audi onderzoekt nu schokdempers op generatorbasis.

Een armpje aan de wielophanging beweegt hierbij via tandwielen een generator. Stel het je voor als de batterijloze ‘knijpkat’ zaklamp. De tandwielkast zet kleine uitslagen van de arm om in behoorlijke draaisnelheid van de generator.

Stroom opwekken

Er kan dus stroom opgewekt worden, voor een 48 volt Li-ion batterijpakket. Met een uitgebreid 48 volt net zal Audi toch al een hybride model uitbrengen, met lichte elektrische ondersteuning van de verbrandingsmotor. Ook een elektrische turbo op 48 volt heeft Audi al.

Het belangrijkste aan de ‘elektro-shocks’ zou evenwel zijn dat je de demping kunt regelen door stroom op de generator te zetten. Dat geeft meer weerstand bij het draaien, die weerstand kun je traploos regelen, onafhankelijk voor ingaande en uitgaande demping. Het resultaat is beter comfort, met soepele ingaande en stijve uitgaande demping. Bovendien heb je geen schokdemperpijpen in de wielkasten. Met ‘elektro-shocks’ aan de achteras win je bagageruimte.

De stroomopbrengst hangt natuurlijk sterk af van hoe hobbelig de weg is. In Audi’s experimenten varieert het van 3 watt op de snelweg tot 613 watt op een landweg, met een gemiddelde opbrengst van 100 tot 150 watt.

De moderne armschokdemper heet bij Audi eROT, elektromechanische Rotationsdämpfer. Moet op 48 volt werken om genoeg weerstand te kunnen opwekken, maar kan ook energie terug leveren.

 

Reageer op dit artikel