nieuws

Stap voor stap: luchtvering vervangen

Techniek 33566

Stap voor stap: luchtvering vervangen

Luchtvering is populair. Steeds meer personen- en bestelauto’s (< 3.500 kg) beschikken over zo’n veersysteem. Door ouderdom en slijtage moeten de luchtbalgen na gemiddeld zes tot tien jaar vervangen worden. Wie te lang doorrijdt met versleten luchtbalgen loopt het risico dat de compressor kapot gaat. In dat geval moeten de balgen én de compressor vervangen worden. Arnott Europe laat zien hoe je de luchtvering vervangt en geeft prakische tips.

Is er een onderdeel van het luchtveringsysteem defect? Dan kun je bij de merkdealer terecht óf werken met producten van Arnott. Het assortiment van Arnott bestaat uit compressoren, veerpoten, luchtbalgen en ombouwkits voor een groot aantal voertuigen. Met de ombouwkits kun je het luchtveringsysteem volledig vervangen door spiraalveren.

“Het vervangen van de componenten is eenvoudig. Op onze website staan handleidingen en installatievideo’s. De producten zijn plug-and-play. Je kunt de oorspronkelijke onderdelen vervangen door onze producten, zonder aanpassingen te doen aan de luchtleidingen, wielophanging of het chassis”, legt Goswin de Rouw, directeur van Arnott Europe, uit. Arnott biedt zijn producten uitsluitend aan op de aftermarket.

Luchtvering vervangen

Ze worden hoofdzakelijk in de VS geproduceerd. Arnott maakt niet alleen nieuwe onderdelen, maar levert ook gereviseerde veerpoten. “We werken met een statiegeldsysteem voor gereviseerde producten en we kopen ook oude veerpoten in. Als er statiegeld op gereviseerde veerpoten zit, dan vermelden we dat en vragen we je het oude product terug te sturen. Als we onderdelen niet meer kunnen gebruiken, voeren we ze verantwoord af”, zegt De Rouw.

De prijzen van de Arnott-producten zijn lager dan de OE-prijzen. “We doen geen concessies aan de kwaliteit, daarom geven we levenslange garantie (vraag naar de voorwaarden) op onze luchtbalgen, veerpoten, schokdempers en ombouwsets. Op compressoren geven we twee jaar garantie”, zegt De Rouw.

Stap voor stap luchtvering vervangen

Stap 1

“Ga na wat de klachten van de klant zijn”, zegt technisch specialist Wesley Pijnenburg van Arnott Europe. “In 90% van de gevallen brandt er een storingslampje op het instrumentenpaneel. Klanten klagen dat de auto scheef hangt of de rijhoogte niet meer gehaald wordt. Een lekkage kan soms lastig te vinden zijn. Soms drukt het rubber de poriën dicht en lijkt het alsof een luchtbalg niet lekt. Het is dan het beste om het voertuig op iedere individuele rijhoogte te testen op mogelijke lekkages.”

Stap 2

Lees het voertuig uit. Hebben de foutcodes betrekking op de storing? Reset het systeem en start de auto. Controleer of het systeem actief wordt en de compressor weer aanslaat.

‘Een lekkage zorgt ervoor dat de compressor continu moet blijven pompen

Stap 3

Draait de compressor en komt er weer druk in het luchtveringsysteem? Dan kun je op zoek naar de oorzaak. Het probleem kan in de hoogtesensoren, luchtbalgen, leidingen of in het kleppenblok zitten. Ga na of er luchtlekkages zijn, gebruik eventueel zeepsop. “Bij sommige voertuigen schuren de luchtleidingen door. Of de asjes van de hoogtesensoren breken. Om de compressor te testen, kun je ‘m via de diagnosetester aansturen. Bij voertuigen waar de compressor niet via de CAN-bus aangestuurd wordt, kun je hem op het 12V-systeem aansluiten om te testen”, zegt Pijnenburg. Draait de compressor, maar komt er géén druk in het systeem? “Vermoedelijk is de compressoropbrengst dan te laag. Vervang de compressor en zoek uit waarom de compressor defect is geraakt.”

Stap voor stap luchtvering vervangen

Stap 4

Wanneer de compressor niet draait, is de kans groot dat dat door een lekkage in het systeem komt. Pijnenburg: “Een lekkage zorgt ervoor dat de compressor continue moet blijven pompen. Daar is hij niet voor gemaakt. Vroeg of laat stopt hij er dan mee. Voordat je compressor vervangt, controleer je eerst de zekeringen en het relais. Krijgt de compressor wel spanning?”

Stap voor stap luchtvering vervangen

Stap 5

De compressor zit meestal met enkele boutjes vast. Koppel de aansluitingen los en vervang de compressor. Arnott schrijft voor dat ook het relais van de luchtvering vervangen moet worden. “Wanneer een relais blijft hangen, maakt de compressor overuren en draait kapot”, zegt Pijnenburg.

Stap voor stap luchtvering vervangen

Stap 6

Luchtbalgen zijn aan slijtage onderhevig. “De knikrand van de luchtbalg droogt uit, er ontstaan haarscheurtjes. Daardoor ontstaan er gemiddeld na zes tot tien jaar lekkages”, legt Pijnenburg uit.

Stap voor stap luchtvering vervangen

Stap 7

Koppel de oude luchtbalgen los en demonteer ze. Gooi oude veerpoten niet weg, maar stuur ze op naar Arnott Europe. De luchtveringspecialist reviseert onderdelen of voert alle componenten gescheiden af. Oude onderdelen leveren vaak geld op!

Stap voor stap luchtvering vervangen

‘Zorg dat de balgen in eerste instantie onbelast zijn

Stap 8

Plaats de nieuwe luchtbalgen. Controleer of de aansluitingen schoon zijn en sluit de luchtleidingen aan.

Stap voor stap luchtvering vervangen

Stap 9

Gebruik een krik die de auto ondersteunt, zodat de balgen in eerste instantie nog onbelast zijn. Start het voertuig, wacht een paar minuten en ga na of de luchtbalgen opgepompt zijn. Laat de auto nu rustig in zijn vering zakken. Het systeem moet de druk dan ook vasthouden. Verschillende autofabrikanten geven aan dat het systeem goed werkt als een voertuig pas na tien uur zichtbaar gezakt is.

Stap voor stap luchtvering vervangen

Reageer op dit artikel