nieuws

BMW-productiecheck met Google Glass

Techniek

BMW-productiecheck met Google Glass

Als je op AMT Live de demonstratie van Google Glass bijwoonde heb je al een idee wat je daarmee kunt. BMW is nu enthousiast over een test met Google Glass als hulpmiddel bij inspectie van pre-productie auto’s. Ze overwegen zulke ‘slimme brillen’ in te zetten bij serieproductie. Ook iets voor het autobedrijf van de toekomst?

Op dit moment loopt nog een proefproject in de Amerikaanse BMW-fabriek te Spartanburg, gebouwd voor X- en Z-Serie-productie.

Het idee was om pre-productiemodellen beter en vlotter te controleren. Heel belangrijk, om problemen bij de fabricage op te sporen voordat de serieproductie mag beginnen.

Constructeur kijkt mee

Een probleem is dat de controleurs bij de pre-productielijn rapporten moeten maken van aangetroffen fouten, waarmee de ontwerpers en fabricagetechnici kunnen gaan broeden op verbeteringen.
Die rapporten, zegt BMW, geven in gemiddeld een op vier gevallen niet volledig en duidelijk aan wat het probleem is. En daar helpt Google Glass. Met het minuscule cameraatje op de Google-bril kunnen de constructeurs meekijken tijdens de inspectie.
Daarnaast projecteert Google Glass op de bril wat er precies gecontroleerd moet worden. De inspecteur hoeft dat niet meer eerst van een document of controlestation af te lezen, en kan vlotter doorwerken.

Direct contact

Het is de bedoeling dat de test wordt uitgebreid met video chat. Nu nog worden met de Google-bril foto’s en video’s gemaakt die worden opgeslagen, en later door constructeurs bekeken kunnen worden.
Dat zou een online verbinding moeten worden, waarmee de constructeurs direct meekijken met de inspecteurs, en overleggen over wat die aantreffen.

De nieuwe eindcontrole?

Volgens projectleider Jörg Schulte wordt al overwogen deze inspectiemethode ook te gebruiken voor de normale serieproductie. “Afhankelijk van het uitrustingsniveau moet elke auto op 10 tot 25 punten gecontroleerd worden. Met Google Glass zou dat kunnen zonder heen en weer te lopen om controles af te tekenen, en te kijken wat verder gecontroleerd moet worden.”
Tja, waarom was Google Glass te zien op AMT Live? Net als bij BMW zouden schade-experts zo gemakkelijk rapporten met foto en video kunnen maken. Eventueel op locatie, terwijl de thuisbasis kan meekijken en oordelen. Diagnosespecialisten zouden de autotechnicus heel direct op afstand kunnen begeleiden bij zoeken en herstellen van problemen.
Kan nu al met een smartphone. Maar dan heb je de handen niet vrij. Dus als de prijs niet te hoog ligt krijgt Google Glass misschien ook nog een grote toekomst in het autobedrijf. Of toch niet? Want onlangs werd bekend dat Google stopt met de huidige Glass. Maar, zoals Google zelf schrijft; The journey doesn’t end here. Wordt vervolgd.

Reageer op dit artikel