nieuws

Ook Bosch test autonoom rijden

Techniek

Volautomatisch rijdende auto’s komen steeds dichterbij. Op de Duitse snelweg voert Bosch al testritten uit. Onder toezicht van TüV Süd, die bevestigt dat het allemaal veilig is. Een combinatie van bestaande veiligheidsassistenten maakt het mogelijk. Hoe lang nog voor het in productie komt?

Ook Bosch test autonoom rijden

Eerder meldden we al dat Continental in de VS toestemming verwierf om op de openbare weg te testen met automatisch rijdende auto’s. Weliswaar is Google al veel langer bezig met zulke experimenten, maar die zien we zo gauw nog geen toeleverancier voor de auto-industrie worden, op het niveau van Conti en Bosch.
Opmerkelijk is dat Bosch niet helemaal naar de VS gaat voor zijn tests, al zegt de verantwoordelijke ontwikkelingschef Wolf-Henning Scheider wel dat de functieontwikkeling voor autonoom rijden in het Californisch centrum van Bosch wordt gedaan. De samenwerking van de benodigde systemen ontwikkelt Bosch in Duitsland.

Eerst automatisch filerijden

Het is al lang duidelijk dat de eerste stap in autonoom rijden op de snelweg zal zijn. Bij diverse Duitse merken reden we op proefterreinen al met auto’s die vanzelf hun voorganger volgen in een file. Niet alleen op snelheid en afstand, maar ook vanzelf meesturend met de file.
“Dat is het makkelijkst”, aldus Scheider, “omdat je geen voetgangers hebt, geen tegenliggers en geen zijstraten”. Naar verluidt zou de zeer binnenkort komende nieuwe Mercedes S-Klasse dit kunstje al beheersen, bevestiging hebben we nog niet.
Met video en radar houdt de auto zijn omgeving in de gaten. De rijbaanassistent, adaptieve cruise control, en het automatisch noodremsysteem worden gekoppeld om de auto te bedienen.

Betere veiligheidssystemen

Het lijkt wel zonneklaar dat ook de navigatie erbij wordt betrokken, die centraal staat bij de Google-tests. Hoe anders kan de auto zeker weten dat hij op een snelweg rijdt?
Bosch laat voor de zekerheid nog alleen speciaal geoefende rijders los op de snelweg om het autonoom rijden te proberen. Het concern doet nog geen uitspraak wanneer en in welke vorm ze een systeem voor automatisch rijden gaan aanbieden voor autofabrikanten.
Scheider: “Onze bevindingen uit deze tests zullen ook bijdragen aan nog effectievere veiligheidsassistenten”. Verbetering dus aan de rijbaanassistent, waarneming van omringend verkeer, automatisch afstand houden en zo meer. Tot het goed genoeg is voor automatisch rijden zonder risico.

Reageer op dit artikel