nieuws

Better Place accuwisselstation op Schiphol

Techniek

Na Israël en Denemarken is nu Nederland aan de beurt om kennis te maken met het Better Place-idee van verwisselbare accu’s, die elektrische rijden probleemloos zouden maken. Tien Amsterdamse taxichauffeurs gaan het proberen, met het net geopende eerste wisselstation op Schiphol.

Better Place accuwisselstation op Schiphol

Naast Better Place-oprichter Shai Agassi werd niemand minder dan demissionair vice-premier Maxime Verhagen erbij gehaald om de opening van het Better Place accuwisselstation te verrichten.

Taxi’s van TCA, Bios en Connexxion gaan als proefproject het wisselstation op Schiphol gebruiken, pal tegenover het Hilton hotel. Er is volgens het persbericht sprake van een tweede wisselstation dat in Amsterdam zelf zou komen, maar bij de opening op Schiphol kwam dat niet ter sprake.

Een soort wasstraat
Het ziet eruit als een modern vormgegeven autowasstraat, er wordt ook echt in gewassen. Het geheel is volledig geautomatiseerd, zonder personeel. Behalve dan een online verbinding met de Better Place-centrale, om het proces te bewaken en eventuele vragen te beantwoorden.

Zodra een klantenauto wordt gedetecteerd gaat de roldeur bij Better Place open. Met stalen randen wordt de auto in het juiste spoor geleid, waar eerst de bodem wordt gewassen, met name bij de grondplaat waarop het accupakket staat.

Vanzelf wordt de auto door het station getrokken. Op rollenbaantjes zetten twee duwers bij de achterwielen de auto precies in de juiste positie. Het accupakket wordt verwijderd en ondergronds naar de opslag gebracht.

De auto rolt verder, wordt opnieuw precies gericht en opgetild om een vers accupakket uit de opslag te ontvangen. Het hele proces neemt een minuut of vijf in beslag, inzittenden blijven in de auto. Net een wasstraat, dus.

Alleen Renault Fluence Z.E.
Volgens de ervaringen van Better Place, dat nu vijf jaar bestaat, zou het genoeg zijn dat voor tien taxi’s in het wisselstation acht accupakketten staan. Daar worden ze opgeladen en met lucht geklimatiseerd.

In principe is 50 kW laadvermogen beschikbaar, maar het laadproces wordt vanuit de centrale precies gestuurd naar de behoefte per accupakket. Dus wordt de oplaadsnelheid geregeld, mede aan de hand van online contact via het eigen ‘Oscar’-systeem met de klantenauto’s, zodat ook te voorzien is wanneer iemand om een volgeladen accupakket zal komen.

De bedoeling is om te bewijzen dat ook elektrische taxi’s continu in bedrijf kunnen blijven met dit Better Place-idee. Als het maar wel Renault Fluence taxi’s zijn, want er is nog geen ander model met verwisselbare accu. Renault zelf heeft al geen concreet voornemen in meer van zijn elektrische modellen wisselaccu’s te monteren.

Grote verwachtingen
De bouw van dit eerste Nederlandse Better Place-station is van een aantal kanten gesubsidieerd, onder meer uit het Ten-T project van de Europese Unie. Over hoe het financiële plaatje zou worden voor een commercieel netwerk wordt nog niets gezegd.
Evenmin kregen we een voorspelling hoeveel ritten de tien e-taxi’s gaan maken. Directeur Jos Nijhuis van Schiphol Airport haalde alleen aan dat jaarlijks 700.000 taxiritten vanaf de luchthaven beginnen, aanbod genoeg dus.

De EU zou willen dat er een corridor van wisselstations komt om zonder oplaadpauzes elektrisch van Kopenhagen naar Parijs te kunnen rijden. Minister Verhagen stelde dat Nederland voorop loopt in de aanleg van infrastructuur voor elektrisch rijden, en herhaalde de doelstelling van 20.000 e-auto’s op de Nederlandse weg in 2015, en tienmaal zoveel in 2020.

Reageer op dit artikel