nieuws

Bosch High‑Speed Duraterm gloeibougies voor Aziatische auto’s

Techniek

Bosch heeft tien nieuwe High-Speed Duraterm gloeibougies geïntroduceerd voor dieselauto’s van de merken Mazda, Mitsubishi, Suzuki, Toyota en Hyundai. De High Speed Duraterm gloeibougies worden gekenmerkt door hun korte opwarmtijd.

Bosch High‑Speed Duraterm gloeibougies voor Aziatische auto’s

De High‑Speed Duraterm van Bosch bougies zijn moderne laagspanningsgloeibougies met een metalen omhulsel en hebben een nominale spanning van 4,4 of 5 volt. Ze bereiken in minder dan drie seconden een temperatuur van meer dan 1.000°C. Met deze bougies kan een dieselmotor bijna even snel opstarten als een benzinemotor. Dit verbetert de prestaties en startbetrouwbaarheid bij koude start, zelfs bij buitentemperaturen van ‑25°C.

Bij dagelijks gebruik zijn gloeibougies onderworpen aan extreme omstandigheden. Vooral de buitenste laag van de gloeibougie moet bestand zijn tegen snelle temperatuurwisselingen, hevige trillingen en corrosie. Bosch gebruikt daarom een speciale legering voor de gloeibuizen.

Zelfdiagnose
De High‑Speed Duraterm gloeibougies zijn ontwikkeld voor dieselmotoren met een lage compressie. De laagspanningsgloeibougies beschikken over zelfdiagnosecapaciteiten en sturen foutmeldingen over het gloeisysteem en de bougie door aan het on-board diagnosesysteem (EOBD). Hierdoor kunnen werkplaatsen de werking van het gloeisysteem controleren met een diagnosecomputer, bijvoorbeeld uit het Bosch KTS‑gamma.

Gloeibougies zijn slijtagegevoelig en daarom raadt Bosch aan ze gelijktijdig om de tachtig- tot honderdduizend kilometer te vervangen. Een lawaaierige motor bij koude start is een indicatie dat de bougies versleten zijn, net als het onregelmatig functioneren van de motor (zelfs wanneer die warm is), prestatieverlies en een hoger brandstofverbruik. De nieuwe gloeibougies zijn opgenomen in werkplaatssoftware ESI[tronic] en TecDoc.

Reageer op dit artikel