nieuws

Ford driecilinder Motor van het Jaar

Techniek

Met de sterke opkomst van driecilinder downsize motorconcepten kon het nauwelijks missen dat een daarvan de internationale Motor van het Jaar-verkiezing ging winnen. Iets anders was ongeloofwaardig geweest. Voor het eerst sleepte Ford ditmaal de hoofdprijs binnen, met zijn 1.0 driepitter in de Focus en B-Max.

Ford driecilinder Motor van het Jaar

Sinds 1999 organiseert een Britse uitgeverij deze verkiezing, bijgestaan door 76 autojournalisten uit 35 landen. Er is een reeks categorieën waarin automotoren worden ingedeeld, over de winnaars per categorie wordt nogmaals gestemd voor de algehele winnaar, de Motor van het Jaar.

De uitslagen van dit alles zijn net gepresenteerd op de Engine Expo tentoonstelling in Stuttgart.

Driemaal raak voor Ford

In veertien jaar maakte Ford nooit een verpletterende indruk op de jury. Geheel in tegenstelling tot favoriet BMW, die al 55 trofeeën heeft staan. Gevolgd door Volkswagen/Audi met 26 stuks.

Nu voegt Ford zich in het rijtje met drie prijzen, voor dezelfde motor. Hun nieuwe driecilinder won de klasse ‘nieuwe motoren’ en voor de hand liggend ook de klasse ‘tot 1.0 motorinhoud’. Als nieuwe motor won de 1.0 EcoBoost met overmacht, een straatlengte voor de BMW drieturbo 3.0 diesel in de nieuwe M Performance-modellen.

In de éénliterklasse onttroonde Ford met klein verschil de TwinAir tweecilinder van Fiat, vorig jaar bekroond als klassenwinnaar en Motor van het Jaar.

Volgend jaar Peugeot?

Het mag al duidelijk zijn dat niet alleen nieuwe motoren in deze verkiezing gewaardeerd worden, heel mooie bestaande motoren blijven opduiken. Zo won wederom de 1.4 TSI dubbelcompressormotor van Volkswagen de klasse ‘1.0 tot 1.4’. Dus deed hij ook mee voor de Motor van het Jaar-titel, waarin hij tweede werd achter Ford.

In 2009 én 2010 behaalde die motor de hoofdprijs. Nadat hij in 2006 nog alleen tot ‘beste nieuwe motor’ werd benoemd, en in 2009 tot ‘groene motor van het jaar’.

Hoewel we het nu hebben over de titels van 2012 missen we nog een eveneens nieuwe driecilinder die veel overeenkomst heeft met de winnende Ford. De krachtbron van de Peugeot 208 kon nog niet meedoen, die is te nieuw. Goede kandidaat voor volgend jaar?

Weinig geloof in elektra

Overigens zat BMW weer met vier motoren als klassenwinnaars in de finale. Het lijkt toch wel heel sterk dat de internationale gemeenschap van motorenkenners vooral houdt van sportmotoren. Maar er is dus ook een categorie ‘groene motor’.

Daarin moest de zuinige Ford-motor de eer laten aan de 1.4 range extender-aandrijflijn van de Opel Ampera/Chevrolet Volt. Waar vorig jaar de Fiat TwinAir als groenste werd beoordeeld is dit jaar zuinigheid en lage CO2-uitstoot bij Ford niet genoeg. Het Fiat-blokje komt nu zelfs niet verder meer dan een vijfde plek!

Nogal stellig meent de jury dat elektrisch rijden nog geen realistische optie is, vanwege beperkt rijbereik en slechte prestaties bij koude. Daarom vinden ze de range extender zo mooi, die deze bezwaren compenseert.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel