nieuws

Nieuwe vier- en zescilinder voor Jaguar

Techniek

Van hoog tot laag werpen automerken zich op downsizing, het kon niet uitblijven dat ook Jaguar daarin mee moest. Een wel heel prettige manier van downsizen is de bevestiging dat het C-X16 studiemodel vooruit keek naar een compacte cabrio Jaguar F-Type. Daarop volgt nu dat in die F-Type en andere Jaguars nieuwe kleinere motoren komen.

Nieuwe vier- en zescilinder voor Jaguar

Vorig najaar pakte Jaguar met zijn C-X16 coupéstudie, in de stijl van een moderne E-Type, een hoofdrol op de autoshow van Frankfurt. Modern, maar niet zo onrealistisch dat het bij een studiemodel moet blijven.

Drukke speculaties dus over een nieuwe Jaguar-sportwagen, die dit jaar bevestigd werden. Alleen wordt het geen coupé maar een cabrio, die later dit jaar wordt onthuld en volgend jaar in productie gaat.

Compressor-V6 vervangt deels V8

Het viel ons al op dat bij de C-X16 een 3.0 compressormotor werd genoemd, met specificaties daarvan. Bij studies wordt doorgaans niet op motorische bijzonderheden ingegaan. Gebeurt dat wel, dan hebben we meestal te maken met een motor die in productie is of komt.

Dat laatste gaat inderdaad op voor de C-X16 krachtbron, een AJ-V6 met mechanische compressor tussen de cilinderbanken. Net als bij de 5.0 V8 Supercharged in de XF- en XJ-modellen. Alleen zonder elektromotor in de achttraps ZF-automaat, zoals het studiemodel heeft.

Voor de F-Type, behoorlijk nauwkeurig een open versie van de C-X16 studie, zal de 3.0 S/C op 280 kW vermogen gebracht worden. Daarnaast komt er een standaardversie met 250 kW, die in plaats van de ongeblazen 5.0 V8 treedt bij de XF en XJ. Want de kleinere V6 is natuurlijk zuiniger.

Nu ook een benzine viercilinder

Als basis voor de compressor-V6 dient de ongeblazen AJ-V6, wat op zijn beurt weer een ingekorte AJ-V8 is. Dat wil zeggen een heel moderne krachtbron met straalgeleide directe injectie en vier verstelbare nokkenassen.

Maar ook de V6 zonder compressor ruimt het veld voor een zuiniger turbo-aggregaat. Hier gaat het om een 2.0 viercilinder met turbo, en ook directe injectie. Hij produceert 176 kW en zal net als de 3.0 S/C zowel in de XF als XJ ingezet worden.

In het geval van de viercilinder gaat het niet om een eigen ontwikkeling, zoals bij de V6 en V8. De vierpitter komt van voormalig Jaguar-eigenaar Ford. Voor het moment blijft het zo dat alle motoren gekoppeld worden aan een automatische transmissie, te weten de achttraps ZF zoals de XF-dieselversies al hebben gekregen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel