nieuws

Doorbraak in accutechniek voor elektrisch rijden bij Envia?

Techniek

Een enigszins realistische discussie over elektrisch autorijden stokt altijd bij “zodra er betere en goedkopere accu’s komen”. Van vele experts hebben we gehoord dat een doorbraak op dit punt niet in zicht is. Maar nu zegt het Amerikaanse Envia dat ze hem in huis hebben. Dubbel zoveel stroomopslag voor de helft van de prijs per kWh zou nu mogelijk zijn.

Doorbraak in accutechniek voor elektrisch rijden bij Envia?

Envia is een jong bedrijf, gestart in 2007 en gevestigd in Californië. Ze richten op materiaalonderzoek, speciaal voor energieopslag zoals in dit geval met lithium-ion-batterijen.

Een jaar geleden stak General Motors geld in het bedrijf, samen met andere durfkapitaal investeerders. Het levert GM rechten op om Envia’s materiaaltechniek te gebruiken in hun eigen accuproductie.

400 watt-uur per kilogram

Recente tests bij een Amerikaans defensie-instituut bevestigde de claim van Envia dat ze een 45 Ah accucel hebben die 400 Wh/kg levert. Volgens Envia komen accucellen die nu in elektrische of hybride auto’s gebruikt worden niet verder dan 180 Wh/kg, een waarde die ook wij in autokringen horen noemen.

Dat is al heel mooi, de nog altijd omvangrijke accupakketten kunnen dus half zo zwaar worden. Of de elektrische actieradius wordt tweemaal zo groot, dat kan ook. Waarbij een gehalveerd gewicht, wat zomaar 100 kg kan schelen, ook winst in actieradius oplevert omdat significant minder aandrijfvermogen nodig wordt.

En maar 125 dollar per kWh

De hoge energiedichtheid behaalt Envia met hoogontwikkelde materiaaltechniek. Zowel anode, kathode als vast elektrolyt in hun Li-ion-cel hebben een speciale opbouw. Geen volstrekt nieuwe accusoort dus, maar fors verbeterde vorm van Li-ion-accu’s.

Speciaal materiaal betekent meestal duur materiaal. Als we iets zien over een dubbel gelaagde kathode (plus-pool) uit lithium-mangaanoxide en lithium-mangaan-nikkel-kobaltoxide klinkt dat al duur. Met een anode (min-pool) uit siliciumcarbide, met nano-beschermlagen, en met bijzonder stabiel elektrolytmateriaal moet het wel nog erger worden.

Maar nee, zegt Envia, onze cellen komen op 125 dollar per kWh stroomopslag, hooguit de helft van wat commercieel leverbare accu’s nu kosten. Ook dat klopt goed met wat we uit andere bronnen horen over de prijs van Li-ion-accu’s.

Over vijf jaar?

Hoewel Envia mede in het zadel is geholpen met subsidie van het Amerikaans ministerie van defensie spreken ze nu vooral over gebruik in auto’s. Erg belangrijk. Want een accuutje voor een mobiele telefoon kan veel meer stroom opslaan dan een auto-accu, maar kan in de verste verte niet zoveel vermogen leveren.

De Envia-cel zou in productie kunnen zijn in 2017, volgens de huidige planning. Zoiets als een Opel Ampera (zelfde prijs) zou daarmee 450 km elektrisch kunnen rijden. Dat klinkt ineens een stuk interessanter dan het nu is.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel