nieuws

Sparen met stroom in de auto

Techniek

Volgens velen, waaronder toeleverancier Bosch, blijven we nog tientallen jaren rijden met benzine- en dieselmotoren. Evengoed speelt elektriciteit een toenemende rol in de auto. Daarom heeft Bosch een projectgroep ‘hybrides’ in het leven geroepen, en gaan ze samen met Samsung Li-ion-accu’s ontwikkelen. Ook is Bosch betrokken bij een Europese studie om op stroomverbruik in de auto te besparen. Daar liggen nog grote kansen…

Sparen met stroom in de auto

Het is op zich al ruimschoots gebleken dat moderne auto’s een boel stroom verbruiken, omdat er steeds meer elektrische en elektronische componenten in komen. Het blijkt echter dat er nog weinig inzicht is in het stroomverbruik per component.

Tien procent zuiniger

Een door de EU gesteund studieproject moet daar klaarheid in brengen. De Oostenrijkse hogeschool Joanneum gaat een computermodel van auto-elektronica ontwikkelen. Ze krijgen hulp en informatie van een reeks automotivebedrijven: Bosch, Fiat, Lear, Magna Powertrain, MIRA en Volvo.

De bedoeling is een verbruiksprofiel per elektronisch component te maken. Om vervolgens een strategie te ontwikkelen zodat stroomverbruikspieken van verschillende componenten niet samenvallen. Tevens zou elektronica doorontwikkeld kunnen worden zodat die verbruikspieken lager worden.

Als geheel rekent men dat in een luxe auto tot dertig procent van het brandstofverbruik in de stroomopwekking kan gaan zitten. Stroom die nog heel duur is ook, gerekend wordt met een euro per kilowattuur. Met geoptimaliseerde elektronica hoopt men auto’s tot tien procent zuiniger te maken.

Uit de accu

Een andere mogelijkheid is om veel goedkopere stroom uit het stopcontact te gebruiken. Die moet dan in accu’s opgeslagen worden. Reden waarom Bosch groot belang hecht aan accutechniek, en samen met Samsung in Korea het bedrijf SB Limotive is gestart.

Iets eerder al werd dit voornemen bekendgemaakt, nu zijn alle toestemmingen voor deze joint-venture rond en begon SB Limotive op 1 september zijn werk. Samen gaan de partners er de komende vijf jaar 300 tot 400 miljoen dollar in steken. Met het doel vanaf 2011 zo ver mogelijk doorontwikkelde Li-ion-accu’s te produceren.

Elektrische auto’s einddoel

Achtergrond is vanzelfsprekend de opkomst van hybridesystemen. Diverse onderdelen en varianten daarvoor heeft Bosch klaar of in ontwikkeling. Maar alles hangt op beschikbaarheid van accu’s met hoge opslagcapaciteit. Daar draagt Samsung een brede kennis en ervaring met Li-ion-technologie bij.

Interessant is de toekomstvisie van Bosch aangaande hybridisering. Directeur van de afdeling Benzinesystemen W-H Scheider meent dat de huidige hybridesystemen, inclusief uit het stopcontact gevoede plug-in hybrides, een tussenstap vormen.

Een combinatie van elektromotor en benzine- of dieselmotor als voortstuwing is duur, omvangrijk en zwaar. Beter is de oplossing met ‘range extender’, waar een kleine verbrandingsmotor alleen een generator aandrijft, en de voortstuwing puur elektrisch gaat. Uiteindelijk moet het naar geheel elektrische, uitlaatgasloze aandrijving.

3 procent marktaandeel

In hoeverre dat lukt wordt voor een groot deel bepaald door technische vooruitgang in elektrische aandrijving en accutechniek. Belangrijk is de groeiende bereidheid van het publiek om genoegen te nemen met een actieradius van 100 tot 200 km.

Scheider schat nu dat in 2015 ruim drie procent van de wereldwijde verkoop in auto’s en lichte bedrijfswagens elektrische of hybridevoertuigen zal betreffen. Met de aantekening dat dit cijfer veel kan veranderen als gevolg van wettelijke eisen, of mogelijke grote stappen in de accu-ontwikkeling.

Over een jaar of zes, zeven pas 3% marktaandeel voor hybride- en elektrovoertuigen? Dat betekent nog bepaald geen revolutionaire omslag. Aan de andere kant gaat het dan wel over 3% op een totale verkoop van 91 miljoen. Dat zijn toch tegen de drie miljoen auto’s met elektromotor.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel