nieuws

Saab 9-5 BioPower: bio-ethanol turbo

Techniek

Saab 9-5 BioPower: bio-ethanol turbo

Als een milieuvriendelijke auto dezelfde prestaties levert als zijn meer vervuilende evenknie, vinden we dat al heel wat. Maar Saab gaat nog een stapje verder. Als het moet rijdt zo’n bio-ethanol 9-5 rondjes om zijn benzinebroertje. Saab noemt zijn groene 9-5 dan ook: BioPower.

Bio-ethanol in Europa is E85. Dat is een mengsel van 85% ethanol en 15% benzine. In Brazilië wordt veelal op E100 gereden, maar bij ons is een beetje benzine wel handig om bij extreme koude het starten te vergemakkelijken. Ethanol heeft een veel hoger octaangetal dan euro 95-benzine. E85 komt aan 104 en met E100 loopt de klopvastheid op tot zelfs 106. Dat zijn cijfers waar motorconstructeurs hun vingers bij aflikken. Maar om ervan te kunnen profiteren zou eigenlijk de compressieverhouding omhoog moeten. Naast een toename van het motorvermogen brengt die optie ook een vervelend nadeel met zich mee: de motor gaat pingelen als hij op benzine rijdt. Met nog geen handvol bio-ethanolpompen in ons land is een auto die alleen op ethanol en niet op benzine rijdt op zijn zachtst gezegd een beetje onpraktisch.

Turbodruk

Een motor met variabele compressie dan? Saab heeft hem op de plank liggen, maar in plaats van die complexe techniek te gebruiken koos Saab bij de 9-5 BioPower voor een veel eenvoudiger oplossing. Als turbomerk bij uitstek gebruikt het de turbodruk. In de benzineversie van de 2.0t levert de turbo maximaal 0,4 bar overdruk. De BioPower-versie daarentegen herkent de brandstofsamenstelling en bepaalt aan de hand daarvan wanneer de wastegate opengaat. Bij E85 gebeurt dat pas bij 0,95 bar overdruk. Dat levert een betere vulling van de cilinders en daarmee 30 extra pk’s op.

Meer vermogen op E85

Het vermogen van de benzine 9-5 2.0t blijft steken op 150 pk bij 5500 t/min, terwijl de BioPower met E85 in de tank het bij datzelfde toerental tot 180 pk schopt. Vertaald in acceleratie: 0 tot 100 in 8,5 in plaats van 9,8 seconde en dankzij een koppel van 280 Nm in plaats van 240 Nm verloopt de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h ook een stuk vlotter. Winst voor de BioPower: ruim 2 seconden. Kille cijfertjes, maar achter het stuur komen ze echt tot leven. De 9-5 BioPower gaat echt als de brandweer, onvoorstelbaar dat rijplezier en milieuvriendelijkheid zo goed samen kunnen gaan!

Verstandige Zweden

In Zweden kiezen alle 9-5 2.0t-kopers voor de BioPower. En voor de Zweed die 180 pk nog niet genoeg vindt, levert Saab daar ook de 210 pk 2.3t BioPower. Maar ja, de Zweden kunnen al op meer dan 300 plaatsen bio-ethanol tanken. Dat is mede te danken aan de Zweedse overheid. Die doet er echt alles aan om het rijden op het milieuvriendelijke bio-ethanol aantrekkelijk te maken. Men heft geen accijns op ethanol als transportbrandstof, ethanolauto’s parkeren gratis in een aantal grote steden, ze zijn vrijgesteld van de Stockholmse ‘Congestion Charge’ en zakelijke ethanol-automobilisten genieten bovendien een 20% lagere fiscale bijtelling.

Accijnsprobleem

Het beleid van de Nederlandse overheid tekent daar nogal milieuvijandig bij af. Een liter bio-ethanol wordt hier fiscaal net zo behandeld als een liter benzine. Daardoor kost die aan de Argos-pomp in Rotterdam ruim 1,90 euro. En het octaangetal van bio-ethanol mag dan hoger zijn, de energie-inhoud is lager. Op zo’n liter kom je ongeveer een kwart minder ver.

De eerste 9-5 BioPower-koper in Nederland was de Zweedse ambassadeur. Reden voor zijn keuze: “Laten zien wat Zweden voorstaat op het gebied van milieubescherming.” Wilt u zijn voorbeeld volgen? Bedenk dan wel dat de Saab-importeur 1000 euro extra vraagt voor de BioPower-uitvoering.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel