nieuws

Honda FCX met brandstofcel in productie

Techniek

Begin juli zullen de belangrijkste industrielanden weer een G8-top houden in Japan, om over klimaatvraagstukken te spreken. Mooi op tijd stelde Honda ’s werelds eerste productieband voor brandstofcelauto’s in werking. Die maakt de FCX Clarity, welke in al zijn schoonheid tijdens de klimaattop zal worden getoond. Met ingang van juli is hij te leasen in de VS, vanaf het najaar in Japan. Maar het is nog geen hardlopende productieband.

Honda FCX met brandstofcel in productie

In de provincie Tochigi heeft Honda een fabriek die speciaal op nieuwe modellen gericht is. Bedoeld voor bouw in kleinere series, als een soort oefening, voordat de massaproductie wordt ingericht.

Primeurtje

Toch is het al een slag dat hier voor het eerst een brandstofcelauto in serie wordt gebouwd, en dus niet met handwerk. Inbouwen van een brandstofcelpakket en een waterstoftank is iets nieuws voor serieproductie. Overigens maakt Honda ook die onderdelen zelf, in geautomatiseerde productie.

Klein begin

Van de geheel als brandstofcelauto ontwikkelde FCX Clarity worden het eerste jaar echter pas enkele tientallen stuks gebouwd. Zoals wel meer merken zet Honda ze uit bij geselecteerde klanten, om praktijkervaring te verzamelen van gewone gebruikers.

In drie jaar zou de ‘massaproductie’ in totaal 200 stuks moeten opleveren. Nog niet bepaald wereldschokkend, laat staan wereldreddend met hun uitstoot van alleen waterdamp. Maar het geeft wel vast waardevolle informatie over het inrichten van eventuele productie.

Verbeterde Toyota FCHV

Ook Toyota zal een brandstofcelauto laten zien bij de G8-klimaattop. Toyota is druk bezig geweest met optimaliseren. Zo kunnen de brandstofcellen nu tot aan -30 graden aan de gang gebracht worden.

Verminderd stroomverbruik spaart een kwart op het waterstofgebruik van de cellen. Niet door verbeterde cellen, maar door meer terugwinning van remenergie en minder stroomverbruik in nevenaggregaten. Daar komt bij dat een nieuwe 700 bar waterstoftank werd ontwikkeld, ter vervanging van een 350 bar exemplaar. Dus kan er meer waterstof mee.

We roerden het in AMT al vaker aan, echt veel helpen doet die hoge druk niet. De tank kan nu 156 in plaats van 148 liter bevatten. Nog hogere druk heeft dus al helemaal geen zin meer. Evengoed kan de verbeterde Toyota FCHV zo 830 km ver komen, ruim twee keer zo ver als de voorgaande versie.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel