nieuws

Europese typegoedkeur voor brandstofcelscooter!

Techniek

Europese typegoedkeur voor brandstofcelscooter!

Kan elektrisch rijden alleen met zware accu’s? Nee, het kan ook met brandstofcellen. Gewicht en omvang van een accupakket zijn vooral onhandig voor tweewielers, daarom ontwikkelt Intelligent Energy samen met Suzuki een Burgman-scooter op brandstofcellen. Die kreeg nu een Europese typegoedkeuring, wat een absolute primeur blijkt te zijn. Gaan andere brandstofcelvoertuigen volgen?

Het Britse Intelligent Energy is gespecialiseerd in de bouw van brandstofcellen en apparatuur om waterstof te produceren. Met de Suzuki Burgman-scooter zijn ze al een aantal jaren bezig. Sinds 2005 in samenwerking met de fabrikant, die in 2007 de brandstofceltechniek ook gebruikte voor een motorfietsstudie Crosscage.

Nog schoner

Behoorlijk op tijd zag Suzuki in dat schone elektrische aandrijving opkomt, en vast niet voor tweewielers halt zal houden. Ze zagen ook dat stroom uit accu’s niet zo past bij tweewielers, als prestaties en rijbereik redelijk op peil moeten blijven.

Het alternatief is de brandstofcel, die eigenlijk nog schoner is ook. Hij verbrandt waterstof zonder CO2 of iets anders slechts uit te braken, zoals een elektriciteitscentrale wel doet. Als je tenminste geen stroom gebruikt om waterstof te maken uit water…

Maar op zijn minst leek het dat een brandstofcel, waterstoftank en een kleine bufferaccu lichter en makkelijker in te bouwen zouden zijn, dan een groot uit het stopcontact oplaadbaar accupakket.


Testen in Londen

Een jaar geleden was de brandstofcelscooter klaar om mee te gaan testen, in Londen waar Intelligent Energy is gevestigd. Een plaats die autoverkeer uit de binnenstad weert, met uitzondering van elektrische voertuigen.

Kennelijk om te tonen hoe ver de ontwikkeling al is gevorderd werd een Europese typekeuring aangevraagd. Daar kwam de scooter doorheen, zodat hij nu in de hele EU op kenteken gezet kan worden.

Er worden nu meerdere exemplaren gebouwd om een uitgebreidere gebruikstest in en om Londen te doen.

De allereerste?

Volgens Intelligent Energy is hun scooter het allereerste brandstofcel wegvoertuig dat een Europese typegoedkeur kreeg.

Allerlei andere voertuigen, zoals een reeks autotypen waarmee proeven worden gedaan, worden individueel gekeurd. Dat geldt ook voor de Honda FCX, waarvan alleen in de VS en Japan kleine aantallen bij klanten terecht komen. Voor een paar proefexemplaren in Europa is geen typekeuring aangevraagd.

Onbekend is of Mercedes-Benz dat wel doet voor de B-klasse F-Cell, waarvan nu een klein serietje gebouwd wordt om bij klanten uit te zetten.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel