nieuws

Elektrische Chrysler vanaf 2010

Techniek

Elektrische Chrysler vanaf 2010

Hoewel het probleem van de Amerikaanse autoconcerns momenteel is dat hun auto’s juist níet groen en zuinig zijn, presenteert Chrysler zich met een ‘Be Green’-campagne. Begin 2008 verschenen bij elk van de drie merken in het concern elektrische studiemodellen. Nu voegt Chrysler de daad bij het woord, met drie plug-in hybrideprototypes. Onder het Chrysler-merk gaat er minstens één in productie.

Direct na Nieuwjaar kon de Amerikaanse auto-industrie op de autoshow van Detroit mooi zijn goede voornemens tentoonstellen. Het Chrysler-concern deed dat met de studiemodellen Jeep Renegade, Chrysler ecoVoyager en Dodge ZEO.

Allemaal aangedreven door een omstreeks 200 kW sterke elektromotor, met een pakket Li-ion-accu’s erbij. Voor stroom bijmaken onderweg zorgt in de Jeep-studie een Mercedes-dieseltje uit de A-klasse, in de Chrysler-studie een brandstofcel.

Realistisch omgewerkt

Goede voornemens overleven vaak de maand januari nog niet eens. De Amerikaanse autobouwers zullen echter ernst moeten maken met het aanbieden van zuinige(re) auto’s. Waarbij ze allemaal komen op elektrisch rijden, als effectieve en het snelst te realiseren oplossing.

Daarom laat Chrysler nu nogmaals zien ernst te maken met zijn goede voornemens. Met studiemodellen gaat dat niet zo snel. Elektrische aandrijving moet in serieproducten verwerkt worden, wil het snel in productie komen.

Speciaal voor de ontwikkeling van elektrische systemen richtte Chrysler ruim een jaar geleden de afdeling ENVI op, afgekort van ENVIronmental (milieu). Die werkt samen met General Electric, voor de ontwikkeling van accu’s, en het Amerikaans Ministerie van Energie.

40 mijl zonder uitlaatgas

In plaats van pakkend gestileerde studies brengt Chrysler nu een Jeep Wrangler, Chrysler Grand Voyager en Dodge-sportmodel. Alle met de toevoeging ‘EV’, van Electric Vehicle, en volgens Chrysler ‘productierijp’. Standaardmodellen, die door ENVI zijn voorzien van elektrische voortstuwing.

Net als andere autoconcerns houdt Chrysler zich aan het statistisch gegeven dat de modale Amerikaan dagelijks niet meer dan 40 mijl aflegt. Daarop wordt de elektrische aandrijflijn ingericht, met name de accucapaciteit.

Zowel de Jeep Wrangler EV als de Chrysler Grand Voyager EV hebben een kleine benzinemotor en generator erbij, de Dodge EV is een puur elektrisch plug-in-voertuig. Die zou op uit het stopcontact volgeladen accu’s ongeveer 250 km ver komen, waarna de auto weer aan het stopcontact moet.

Dubbele accuset

In de Dodge ZEO-studie van begin dit jaar was de aandrijving ook puur elektrisch. Er zou in zijn Li-ion-batterijen 64 kWh energie mee kunnen, genoeg voor 400 km rijden. De nu getoonde Dodge-sportwagen is kennelijk een variant daarop.

Maar een voor auto’s geschikt accupakket waar zoveel stroom in kan wordt nog nergens geproduceerd. Samen met GE studeert ENVI nu op een gecombineerde accuset. Een deel daarvan zou hoog vermogen kunnen leveren, een ander deel heel veel lading kunnen opnemen. Die door GE bedachte combinatie zou relatief kleine en goedkope accu’s mogelijk maken.

Voor de interne opbouw van een accu maakt het groot verschil, of het gaat om grote opnamecapaciteit, of het verwerken van grote stroomsterktes. Beide tegelijk gaat niet. In plaats van een compromis denkt GE dus aan specialisatie. Een stuk van het accupakket voor stroompieken tijdens acceleratie, en een deel dat heel lang een beperkte belasting op kruissnelheid aankan.

Welke wordt het?

Volgend jaar wil Chrysler een honderdtal EV-testauto’s bij geselecteerde klanten uitzetten. In 2010 zou één van de nu getoonde EV-proto’s in de VS te koop komen, daarna ook in Europa.

De beste kansen lijken voor de Jeep of de Chrysler. Beide met een ‘range extender’-benzinemotor, die op zijn 30 liter tank een kilometer of 600 lang via een generator de elektrische voortstuwing per 200 kW elektromotor kan garanderen.

Het zal al een toer zijn daarnaast voor 64 km stroom in Li-ion-accu’s te persen, die niet te groot, of te zwaar, of te duur zijn voor een productie-auto.

Maar ja, een paar dagen voor de persconferentie van Chrysler kondigde General Motors bij zijn eeuwfeest aan dat de plug-in hybride Chevrolet Volt in 2010 te koop komt. Dan mag Chrysler niet achterblijven, dat zich juist wil profileren als de progressieve en meest ‘groene’ van de Amerikaanse autoconcerns.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Video: Ook Chrysler gaat elektrisch…

Reageer op dit artikel