nieuws

Autobedrijven vies van roetfilter?

Techniek

Autobedrijven vies van roetfilter?

De bakker opent zijn winkeldeuren. Een klant stapt binnen en vraagt: “Mag ik van u een brood?” Zegt de bakker: “Zou u dat nou wel doen meneer? Zo gezond is brood nu ook weer niet.” Onvoorstelbaar? Toch niet. Natuur en Milieu vroeg bij 150 garagebedrijven om een roetfilter en kreeg soortgelijke antwoorden.

Doen autobedrijven hun best om het retrofitroetfilter aan de man te brengen? De stichting Natuur en Milieu wilde graag antwoord op die vraag. Dus deed de stichting zich voor als de eigenaar van een diesel en klom in de telefoon om 150 merkdealers en onafhankelijke autobedrijven te bellen.

Minder vervuiling

Vraag 1: Ik heb een dieselauto (noemde merk en type van een in aanmerking komend model) en nu heb ik gehoord dat de vervuiling van mijn auto verminderd wordt door een roetfilter te plaatsen. Klopt dat?

“Ja”, zei 69%, 5% zei nee, nog eens 5% twijfelde en 19% wist het niet.

● Commentaar van AMT: Ja dat klopt. Toegegeven, het retrofitfilter is niet ideaal en een affabriekfilter is veel effectiever, maar het vangt toch minimaal 30% van het roet weg en dat is beter dan niets.

Gemiste kans

Vraag 2: Plaatst u het roetfilter zelf?

52% doet dat, 32% niet en de rest is het nog aan het uitzoeken.

● Commentaar van AMT: Let op: ‘het milieu’ is geen rage of trend die snel weer overwaait. In Duitsland zijn 20 binnensteden inmiddels alleen nog toegankelijk met een milieusticker. Bij ons werkt dat allemaal wat trager, maar de kans is groot dat ook uw klant dat roetfilter straks gewoon nodig heeft. Speelt u daar niet op in, dan mist u een kans.

Commentaar overbodig

Vraag 3: Wat kost dat dan?

“Weet niet”, zegt 36%. “Niets”, zegt 12% en de rest noemt geen bedrag. Op een na. Die claimt dat plaatsing 2000 euro kost, omdat alleen subsidie op nieuwe auto’s wordt verstrekt.

● Commentaar van AMT: Ieder commentaar is overbodig.

Subsidie

Vraag 4: En kan ik hiervoor ook subsidie krijgen?

“Ja”, zegt 67%. “Nee”, zeggen 5 garagehouders, “want de fabrikant verbiedt plaatsing”, en de overige 28% weet het niet.

● Commentaar van AMT: De subsidie geldt voor goedgekeurde filters en komt van de overheid. De autofabrikant heeft daarin geen zeggenschap. Aan de 28% die niets over de subsidie weet, de vraag: Waar heeft u gezeten het afgelopen jaar, in een grot?

Gratis filters

Vraag 5: Weet u hoeveel subsidie dat is?

34% weet dat de subsidie 500 euro bedraagt. 55% weet dat niet en 6 garagehouders zeggen dat alle kosten worden vergoed.

● Commentaar van AMT: Die zes kunnen gelijk hebben. Ford, Kia en Volvo betalen immers alle kosten.

Fabrieksgarantie?

Vraag 6: Raadt u me aan om een filter te nemen?

“Ja”, zei 38%. Eveneens 38% weet het niet en 27% zegt ronduit “Nee”. Redenen voor die Nee’s:

1. “Het gaat ten koste van het vermogen van de auto.”

2. “Het is maar een eenmalige subsidie. Het filter raakt verstopt en moet na 80.000 km vervangen worden.”

3. “De fabrieksgarantie vervalt (Citroën en Renault).”

4. “Er komt fijner stof vrij.”

● Commentaar van AMT:

Reden 1: Het filter zorgt voor iets meer tegendruk. Bij volle motorbelasting kan dat leiden tot een fractie minder vermogen. Op de rollenbank is dat wellicht net meetbaar. In de file op de A2 is het volkomen onmerkbaar.

Reden 2: Onzin. Het filter is open, raakt niet verstopt en gaat, zolang het niet mechanisch beschadigt, de rest van het autoleven mee.

Reden 3: Is dat zo? Voor wat Citroën betreft niet meer. “Maar bij ons vervalt de garantie wel”, zegt een woordvoerster van Renault Nederland. Waarom: “Tja, er wordt toch aan het motormanagement geknutseld, en dat wil Renault liever niet.” Beste mevrouw: Er wordt niet (N, I, E, T, !) aan het motormanagement geknutseld! En verder hebben de filters een Europese typegoedkeuring en mág Renault de fabrieksgarantie dus niet eens intrekken. Leasemaatschappijen laten hun Renaults dan ook rustig van roetfilters voorzien.

Reden 4: Michiel Makkee van de TU-Delft vermoedde dat. Om die reden liet de minister extra onderzoek doen. De uitslag: er komen niet meer heel kleine deeltjes vrij.

Conclusie

Toegegeven, het retrofitroetfilter is niet dé oplossing tegen alle milieuvervuiling, maar het is beter dan niets. Bovendien gaat het de klant voordeel brengen. Al was het alleen maar een betere inruilwaarde. Misschien is het roetfilter ook niet dé grote winstpakker in de werkplaats. Maar het filter brengt wel de klant over de vloer en biedt dus kansen. Wie ze laat liggen is als de bakker die de klant met lege handen de winkel uitstuurt. Bakkers weten wel beter. Garagehouders ook?

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel