nieuws

Stap voor stap: distributieriem Opel C18XE vervangen

Techniek

Stap voor stap: distributieriem Opel C18XE vervangen

De 16 kleppen C18XE- en C18XEL-motoren en varianten daarop, komen we tegen in een hele reeks Opels. Iedere 60.000 km eist het onderhoudsschema een nieuwe distributieriem. “Bij de vervanging gaat het nog al eens mis met de afstelling van de spanrol”, zegt riemenspecialist Continental. Hoe het wel moet? Conti doet het stap voor stap voor.

Even een kijkje op AMT Garageforum: “Ik heb hier een Astra F met 1.8 16v, C18XEL-motor. Is de motor op bedrijfstemperatuur, dan start hij slecht”. De oplossing? “Distributie versprongen.” En dit is nog maar één voorbeeld. Natuurlijk gaat het ook heel vaak goed, maar toch is een stap voor stap uitleg welkom. Dus daar gaan we.

Voorbereiding

Allereerst, vergeet niet naast de distributieriem ook de spanrol, de meelooprollen en de waterpomp te vervangen. Punt twee: begin niet aan deze klus zonder gereedschap om de nokkenassen te demonteren. Continental adviseert de Multilock uit hun eigen Conti Tool Box. En drie: voor vervanging van deze riem op de Opel Astra F staat een tijd van 1 uur. Vaart maken dus, maar let op: zorgvuldigheid spaart tijd.

Stap 1: Alles uit de weg

Controleer de motorcode op de buitenrand van de bevestigingsflens voor de transmissie en ontkoppel de accu. Verwijder luchtfilter, luchtinlaatslang en bij de C18XE en C18XEL motoren ook de luchtmassameter. Ondersteun de motor, verwijder de rechtermotorsteun. Verwijder de multi-V-riem, de stuurpomp, de aircocompressor en het distributiedeksel.

Stap 2: Krukas in positie

Draai de krukas rechtsom tot de inkeping op de krukaspoelie in lijn staat met de pen op het motorblok.

Opel-distributie vervangen

Stap 3: Nokkenaspositie

De markeringstekens op nokkenaspoelies met één markering moeten tegenover het markeringspunt op de distributiekast staan. Bij poelies met twee markeringspunten moeten de punten met ‘INTAKE’ en ‘EXHAUST’ in lijn staan met de punten op de distributiekast.

Opel-distributie vervangen

Stap 4: Nokkenassen blokkeren

Blokkeer de nokkenassen met het speciaalgereedschap. Laat je dit achterwege, dan verdraaien de nokkenassen zodra de distributieriem los is. Vervelend, want één tandje verkeerd geeft al problemen.

Opel-distributie vervangen

Stap 5: Spanrol ontspannen

Verwijder de krukasbout en draai de spanrolbout los. Draai de spanrol naar rechts tot het wijzertje de linker aanslag raakt. Daarbij moet het inbusplaatje met de klok mee naar beneden draaien. Gebruik bij deze stap een inbussleutel. Nu kan de distributieriem eraf.

Opel-distributie vervangen

Stap 6: Afronden demontage

Tap de koelvloeistof af, verwijder de spanrol, de meelooprollen en de waterpomp.

Stap 7: Installatie

Monteer de nieuwe meelooprollen en de waterpomp. Let op dat de neus van de waterpomp in de uitsparing van de distributiekast valt.

Stap 8: Spanrol monteren

Monteer de nieuwe spanrol. Let op dat de achteraanslag aan de grondplaat tussen de twee geleiders op het motorblok valt en niet ernaast!

Stap 9: Distributieriem monteren

Monteer de nieuwe distributieriem tegen de draairichting in. Begin bij de krukaspoelie.

Stap 10: Spanrol op spanning

Draai de spanrol met het instelexcenter naar links, totdat de wijzer de rechteraanslag raakt. Daarbij draait het inbusplaatje tegen de klok in omhoog. Gebruik een inbussleutel. Zet daarna de spanrol licht vast.

Dit is een heel belangrijke stap! Zonder zit er te weinig spanning in de riem, zodat die na korte tijd lawaai gaat maken.

Stap 11: Twee keer rond

Verwijder het nokkenasblokkeergereedschap en draai de motor met de hand twee toeren in de looprichting.

Stap 12: Spanrol instellen

Draai de bout van de spanrol los en draai de rol naar rechts tot de wijzer lijnt met de uitsparing op het plaatje. Zet de bout vast met 20 Nm en draai de motor opnieuw twee toeren. Staat de wijzer nog steeds op de uitsparing? Nee? Opnieuw instellen!

Opel-distributie vervangen

Stap 13: Montage

Monteer de verwijderde componenten en vul en ontlucht het koelsysteem.

Stap 14: Administratie en controle

Noteer vervangingsdatum en kilometerstand op de sticker, plak die op een geschikte plaats, controleer of de motor goed loopt en maak een proefrit.

Opel-distributie vervangen

Lees meer

Reageer op dit artikel