artikel

Bosch viert 40 jaar ABS: van optie naar standaard

Techniek Premium 694

Bosch hangt de slingers op voor het ABS-systeem. ABS speelt al 40 jaar een belangrijke rol bij verkeersveiligheid. Zo belangrijk dat een verjaardagsfeestje op z’n plaats is. Onder het genot van een hapje, drankje en demo-ritten staan we even stil bij de levensloop van het systeem.

Bosch viert 40 jaar ABS: van optie naar standaard
De eerste versie van het ABS-Systeem werd Generatie 2M genoemd en woog maar liefst 6,8 kilogram.

Al in de jaren ‘20 van de vorige eeuw worden ABS-systemen toegepast. In vliegtuigen. Het systeem helpt om het vliegtuig tijdens het remmen bij de landing beter te controleren en te voorkomen dat het toestel uit balans raakt of de vleugels de grond raken.

In 1936 dient Bosch een patent in voor ‘een mechanisme dat de vergrendeling van de wielen van een gemotoriseerd voertuig verhindert’. Maar het duurt tot in de jaren ‘70 voordat ABS in gemotoriseerde voertuigen wordt toegepast, mede dankzij de opkomst van de digitale technologie. Mercedes geeft het systeem een zetje door het in 1978 als optie aan te bieden op de W116 S

Klasse. Twee jaar later is het systeem als optie verkrijgbaar voor alle Mercedes-modellen. Andere merken volgen en sinds 2004 is ABS geen optie meer, maar de norm.

Is Bosch echt de eerste?

In de jaren ‘70 werken Amerikaanse autofabrikanten aan soortgelijke systemen als ABS. De meeste van die systemen werken alleen op de achterwielen die motorisch aangedreven worden. Chrysler komt in 1971 met een antiblokkeersysteem dat wél op alle wielen werkt: het Sure-Brake systeem. Het wordt als optie voor de Chrysler Imperial aangeboden. Het systeem werkt goed, maar het geluid dat het bij een noodstop maakt, schrikt bestuurders af. Daarnaast is het systeem kostbaar en uiteindelijk kiest slechts vijf procent van de Imperal-kopers voor Sure-Brake. De tegenvallende verkoopresultaten hebben tot gevolg dat Sure-Brake verdwijnt.

Hoe werkt ABS?

De ABS-computer krijgt zijn informatie van de wielsensoren. Bij blokkering van een wiel, grijpt hij in door de remdruk te verminderen.

Het systeem laat het toe om in een noodsituatie de wielen te deblokkeren door de remdruk op de wielen te verlagen. Dat voorkomt doorslippen, waardoor de bestuurder obstakels kan vermijden en veilig kan stoppen.

Bij voertuigen zonder ABS blokkeren de wielen bij een noodstop en glijden de banden over de weg. Hierdoor kan de bestuurder moeilijk de controle over het voertuig houden, vooral wanneer de weg glad is zoals bij regen, sneeuw, ijs of op een losse ondergrond.

Uitwijken wordt bijna onmogelijk: zelfs als de wielen blijven draaien, blijft het voertuig rechtdoor rijden. Bovendien wordt bij geblokkeerde wielen de remweg langer. ABS is sinds 2004 verplicht op alle nieuwe voertuigen in de Europese Unie en heeft op die manier een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de verkeersveiligheid.

ABS in cijfers

• 9.4: de huidige versie van het systeem
• 6: ABS bestaat uit zes onderdelen: vier wielsnelheidsensoren, een hydraulische groep, en een computer
• 1,5: In 1978 woog de eerste hydraulische groep 6.8 kg, tegenwoordig is dat nog maar 1,5 kg.
• 9: Zonder ABS is de remafstand van een motorfiets die 100 km/u rijdt 58,5 m. Met ABS is de remafstand 9 meter
korter.
• 300.000.000: In 2018 werden er meer dan 300 miljoen ABS-systemen geproduceerd.

Efficiënt en veelzijdig systeem

Een exploded view van het ABS-systeem van nu. Met een gewicht van slechts anderhalve kilo een kleine jongen ten opzichte van de eerste versie.

ABS bestaat uit zes onderdelen: een sensor op elk wiel van het voertuig, een computer en een hydraulisch rembesturingssysteem. De computer analyseert de informatie over de snelheid van de wielen, verzonden door de sensoren.

Als de computer een blokkering van het wiel detecteert, vermindert de remdruk op het wiel zodat dit weer begint te draaien. Zodra het wiel weer grip krijgt, verhoogt het systeem de remdruk opnieuw. ABS voert deze drukvariaties enkele tientallen keren per seconde uit. De bestuurder voelt dan trillingen in het rempedaal. ABS werkt niet bij lage snelheid (minder dan 5 kilometer per uur), omdat het noodzakelijk is dat de wielen blokkeren wanneer het voertuig stopt.

Het systeem is ook in tweewielers te vinden. De BMW K1 is in 1988 de eerste tweewieler die met ABS wordt uitgerust. Sinds januari 2017 is ABS in de Europese Unie verplicht voor alle tweewielers met meer dan 125 cm³ inhoud. Intussen heeft Bosch ook ABS-systemen voor e-bikes ontwikkeld.

Hell Hawks Proving Ground

Het eerste ABS-systeem was als optie beschikbaar voor de Mercedes-Benz W116 S-Klasse. Tegenwoordig is elk modern voertuig standaard van ABS voorzien.

Het testcentrum van Bosch, Juvincourt Proving Ground (in de buurt van de Franse plaats Reims), was oorspronkelijk een militair vliegveld. In 1944 voerden geallieerde troepen, ‘Hell Hawks’ genaamd, vanaf het vliegveld luchtaanvallen uit op de Duitsers. In 1996 komt het complex in handen van Bosch en doet het sindsdien dienst als ‘gedragscentrum’ voor rijhulpsystemen. Het complex bestaat uit verschillende circuits en werd oorspronkelijk ontworpen voor de ontwikkeling en het testen van ABS- en ESP-systemen. Na een flinke verbouwing wordt het tegenwoordig ook gebruikt voor ontwikkeling van andere moderne rijhulpsystemen en autonome voertuigprojecten. De rechte baan van 1,8 kilometer lang en 50 meter breed maakt het mogelijk de tests in alle veiligheid uit te voeren. Bij de officiële inhuldiging van het testcentrum werd de naam als eerbetoon officieel veranderd in ‘Hell Hawks Proving Ground’.

 

ABS 9.4

Inmiddels is het ABS-systeem toe aan versie 9.4, en de ontwikkeling staat niet stil. Op het speciaal daarvoor ingerichte testcircuit in Jouvincourt in Frankrijk blijft Bosch ABS en andere rijhulpsystemen testen en verfijnen.

Reageer op dit artikel