artikel

Natte koppeling voor motorfiets (2000-11)

Techniek Premium

Bij motorfietsen wordt meestal een in de olie draaiende koppeling gebruikt. Kunt u mij zeggen waarom voor deze koppelingstechniek wordt gekozen en welke problemen er mogelijk op kunnen treden?

Omdat het in- en uitschakelen van een meervoudige natte platenkoppeling soepel verloopt en de wrijvingswarmte door de olie wordt afgevoerd, kiezen vrijwel alle motorfietsfabrikanten voor dit type koppeling.

Er zijn een aantal problemen met dit type koppeling. Bij een koude motor treedt er een ruk op bij het inschakelen. Bij warme motor kan het gebeuren dat de koppelingsplaten doorslippen als plotseling volgas wordt gegeven en/of dat de platen lang blijven slippen na het loslaten van het koppelingshendel.

Het probleem bij de koude start zit in het op elkaar blijven kleven of plakken van de platen. Het is overigens een schoonheidsfout die geen ernstige bijverschijnselen kent.

Het doorslippen heeft wel ernstige gevolgen omdat er veel warmte bij vrijkomt. Daardoor ontstaan er lak- en koolafzettingen die de zaak alleen maar ernstiger maken. De onbeklede stalen platen kunnen kromtrekken en daardoor komt de koppeling niet goed meer vrij.

Reageer op dit artikel