artikel

Toekomst voor runflat? (2008-10)

Techniek Premium

Toekomst voor runflat? (2008-10)

Enkele jaren geleden begon de opmars van de runflatband. Ik heb de indruk dat de runflatband op dit moment niet echt doorzet. Zijn er soms ook nadelen aan verbonden?

Hoewel ‘runflat’ (RF) banden de problemen oplossen die met een lekke band ontstaan, zijn er toch enkele kanttekeningen bij te plaatsen. Omdat de zijwangen veel steviger zijn dan gebruikelijk, is de RF-band stugger. Dat is nadelig voor het comfort en vraagt om een nieuwe afstelling van alle onderdelen van het veersysteem. Bovendien weegt zo’n RF-band meer en dat is niet gunstig voor het dynamisch gedrag van het wiel. Het is ook moeilijk om de rolweerstand laag te houden, dus zal het brandstofverbruik toenemen.

Er is bij een aantal auto’s een tendens naar (extreem) laagprofielbanden op (zeer) grote velgdiameters. Zulke banden hebben al veel van de genoemde eigenschappen van de RF-banden, dus is bij die categorie auto’s een overstap eenvoudiger te maken. Bij de meer ‘door-

snee’ auto wegen de nadelen zwaarder. De bandenindustrie werkt overigens wel aan een nieuwe generatie RF’s die de eigenschappen van een gewone laagprofielband dicht benadert.

Het is geen optie om het loopvlak van de gewone radiaalband zodanig te versterken dat er nog minder lekke banden voorkomen. Ongeveer 80% van alle lekke banden hebben hun oorzaak weliswaar in door de gordel gedrongen spijkers en dergelijke, maar versterking van de gordel maakt de band te zwaar.

Behalve het probleem van lekke banden, speelt er ook een ruimteprobleem. Dat is vooral actueel bij hybride-auto’s, waar de ruimte onder de vloer nodig is voor accu’s en andere aandrijfcomponenten. Bovendien is er een gewichtsprobleem, zonder reservewiel is een auto lichter. Samen zijn deze problemen belangrijk genoeg om over RF-banden serieus na te den-

ken.

Omdat on-boardbandenspanningscontrole mogelijk ook in Europa verplicht wordt, is de trend richting RF ingezet. Toch wordt er maar met een groei van hooguit enkele procenten over de komende vijf jaar gerekend, ook omdat RF’s in de ‘after-market’ bijna niet te verkopen zijn. Het beste is een ‘conventionele’ band die bestand is tegen spijkers en andere puntige voorwerpen. Die is er nog niet, maar er wordt wel aan gewerkt.

Reageer op dit artikel