artikel

Werking BMW Active Front Steer (2005-02)

Techniek Premium

Mijn vraag gaat over AFS Active Front Steer, zoals onder andere op de BMW 5-serie verkrijgbaar is. Kunt u uitleggen hoe dit systeem anders werkt dan een normaal elektrische stuurbekrachting?

Het BMW AktivLenkung systeem komt er in het kort op neer dat er in de stuuras een mechanische overbrenging is opgenomen met twee planetaire stelsels. Er zijn dus twee delen van de stuuras, één ervan gaat naar het stuurwiel, de andere naar het stuurhuis. Er zit een elektromotor haaks op de stuuras. De elektromotor is voorzien van een wormwiel dat aangrijpt op één van de satellietwielen. Als deze elektromotor stilstaat, zijn de stuurashelften rechtstreeks gekoppeld. Zodra de elektromotor draait, gaat de onderste stuurashelft sneller of langzamer draaien dan het stuur. Het is ook mogelijk de wielen te sturen terwijl het stuur stilstaat.

Het zwengelen aan het stuur bij parkeren is niet meer nodig, want de actieve besturing zorgt voor een grote wieluitslag bij kleine stuurbewegingen. Op de snelweg ‘ontspant’ de besturing zodat deze niet nerveus reageert op stuurcorrecties. Het systeem werkt nauw samen met het stabiliteitssysteem en kan zelfs zonder dat het in het stuur te merken is, stuurcorrecties uitvoeren.

Reageer op dit artikel