artikel

Gevolgen loskoppelen EGR-systeem (2003-04)

Techniek Premium

De motor van mijn Lancia Kappa V6 uit 1995 is uitgerust met een uitlaatgasrecirculatiesysteem. De vacuümbediende klep, die een gedeelte van de uitlaatgassen in een bepaald toerengebied terugleidt naar het inlaatspruitstuk, maakt een vervelend lawaai. Die klep vervangen is de beste, maar duurste oplossing. De goedkopere variant is de vacuümslang lostrekken en afdoppen. Dan krijgt de motor slechts verse, zuurstofrijke inlaatlucht aangevoerd.
Ik weet dat dit gevolgen heeft voor de emissies. Maar wat betekent het voor de verbranding? Weet het motormanagement bijvoorbeeld dat er in die toerenband nu geen zuurstofarme lucht aangevoerd wordt maar zuurstofrijke, en regelt het de brandstofinjectie bij? Heeft het nog andere motortechnische gevolgen die ik over het hoofd zie?

De importeur reageerde verbaasd en vroeg zich af of u niet de elektromagnetische klep hoort die het leegzuigen van het koolstoffilter van de tankontluchting regelt. Deze klep zit tegen het schutbord. Het geluid is licht ratelend en treedt op na een start. Ophangen van de klep in rubber lost dit geluidsprobleem op.

De EGR heeft ook een elektromagnetische klep maar geluidsproblemen daarmee zijn onbekend. Het is een al jaren bestaande uitvoering die, zoals u zegt, ook werkt met een vacuümklep. Loshalen van slangen is mogelijk mits alle openingen weer worden gesloten. De vacuümklep blijft dan dicht. Als er toch valse lucht wordt aangezogen regelt de ECU het mengsel bij via de lambdasensor.

Bij Euro 3 of 4 motoren meldt het OBD-systeem een fout als er iets aan de EGR gewijzigd wordt.

Reageer op dit artikel