artikel

Houdbaarheidsdatum voor airbags (1998-11)

Techniek Premium

In instructieboekjes staat steeds vaker vermeld wanneer de airbag en het airbagmechanisme dienen te worden gecontroleerd. Bij Volvo is dat bijvoorbeeld na 10 jaar. Is het zo dat een dergelijke controle noodzakelijk is om het goed functioneren van de airbag(s) te garanderen, is het wettelijk verplicht dat dit wordt gecontroleerd en wat kunnen de consequenties zijn als de klant ‘vergeet’ de airbag te laten controleren ?

Autofabrikanten is er alles aan gelegen dat hun auto’s niet alleen bij aflevering aan de hoogste veiligheidseisen voldoen, maar ook als deze geruime tijd in gebruik zijn.

Net als de uitlaatgastest die dient ter controle of de auto nog aan bepaalde emissie eisen voldoet, is het ook voor veiligheidsvoorzieningen noodzakelijk dat deze periodiek worden doorgemeten en zonodig worden gerepareerd of vervangen. Denk aan de controle van de autogordels.

Er bestaat in Europa echter (nog) geen wettelijke plicht tot het controleren van de conditie van airbags. Maar gelet op de productaansprakelijkheid (een belangrijk facet waarmee autofabrikanten rekening hebben te houden) zal de controle op airbags steeds meer worden gestructureerd. Op welke wijze is thans per merk verschillend.

Overigens is het zo dat bijvoorbeeld voor de Volvo S80 een termijn van 10 jaar is aangegeven, maar dat inmiddels de Volvo-fabriek haar dealerorganisatie heeft laten weten dat het controlemoment van de airbag van de Volvo 940 van 10 naar 15 jaar is opgerekt. Blijkbaar hebben autofabrikanten steeds meer vertrouwen in de duurzaamheid van airbags en bijbehorende elektronica.

Van een preventieve vervanging na bijvoorbeeld 15 jaar is vooralsnog geen sprake. Dat zou bij moderne auto’s ook wel een erg kostbare aangelegenheid zijn. Reken maar uit: een stuurwielairbag, passagiersairbag, zij-airbags, hoofdairbags en straks zelfs de voetenairbag. De moeilijkheid bij airbags is dat sensoren, bedrading en regelelektronica eenvoudig op juiste werking te beproeven zijn, maar of een pyrotechnische lading na 10 of 20 jaar nog goed functioneert, is natuurlijk niet te testen. Dat zal uiteindelijk moeten blijken tijdens de klap.

Reageer op dit artikel