artikel

Hoog stationair toerental VW 1.9 TDI (1997-06)

Techniek Premium

Op dit moment doen autofabrikanten er alles aan om auto’s zuiniger te maken. Volkswagen is met de introductie van de TDI-motor een nieuwe weg ingeslagen, een 1.9 liter motor met 90 pk en een verbruik van circa 1:20. Maar wat mij opvalt is dat deze motor bij stationair draaien toch nog een hoog toerental draait namelijk zo’n 950 t/min. Mij is geleerd dat een motor met een laag stationair toerental, bijvoorbeeld 800 t/min, minder brandstof verbruikt dan een gelijke motor die meer toeren draait. Het bijbehorende gevolg is dat deze auto slecht afremt op de motor, waardoor veel meer bijgeremd moet worden en extra slijtage van de remmen optreedt. Bij navraag bij mijn VW-dealer werd mij verteld dat het stationair toerental elektronisch geregeld is en niet bijgesteld kan worden, klopt dit? Ook ben ik zeer benieuwd wat de reden is dat Volkswagen een hoger stationair toerental toepast.

Een hoog stationair toerental doet de motor rustiger lopen en zorgt ervoor dat de motor niet gauw afslaat. Vooral een dieselmotor met zijn hoge compressie-einddruk moet niet te langzaam draaien, er is dan maar weinig voor nodig of hij slaat af. Bij het hoog stationair toerental kan het vliegwiel lichter worden uitgevoerd dan bij een laag stationair toerental. Een lichter vliegwiel laat de motor sneller reageren op bevelen van het gaspedaal. Anders gezegd: het rijgedrag wordt levendiger.

Met een olietemperatuur van 80 °C moet het stationair toerental tussen 780 en 900 t/min liggen. Het kan zijn dat de toerenteller van de auto een iets hogere waarde aangeeft. Desgevraagd zegt de importeur: ‘het stationair toerental mag niet veranderd worden, in zeer bijzonder gevallen kan het toerental door de importeur gewijzigd worden’.

Reageer op dit artikel