Volvo: opmars e-truck zet door en aandeel LNG groeit
De opmars van de e-truck zet door in 2024 én er komen zo'n driehonderd nieuwe LNG-vrachtwagens bij, zegt Volvo Trucks Nederland..
De opmars van de e-truck zet door in 2024 én er komen zo'n driehonderd nieuwe LNG-vrachtwagens bij, zegt Volvo Trucks Nederland..
Het blijft toch even wennen: de in racy blauw gehulde Renault E-Tech T komt volstrekt geruisloos aanrollen. Je ruikt geen diesel, je hoort geen zelfontbrander ronken onder de cabine. We maken kennis met de volledig elektrisch aangedreven Renault Trucks E-Tech T en E-Tech C.
Het kan weer, een échte autoshow. Eind september wordt de draad opgepakt van de traditionele Transportation-IAA in Hannover. Mercedes-Benz, DAF en Mahle geven alvast een voorschot op primeurs.
Al lang voor de COP 21-klimaatconferentie in Glasgow speelde in de transportbranche de vraag hoe en wanneer voertuigen op een CO2-arm of CO2-vrij dieet gaan. Een feitelijk al gegeven antwoord is dat personenauto's af moeten van benzine en diesel. Kleinere bedrijfswagens moeten daarin mee. Maar kan dat ook bij zware bedrijfswagens?
Een Duitse truckjournalist deed onlangs een interessante praktijktest. Hij reed een 343 km lange ronde met een tot 40 ton geladen Volvo FH Electric en deed hetzelfde met FH dieseltruck. Zijn conclusie: "De FH Electric gebruikte 50% minder energie dan de diesel-FH." Klopt dat? AMT checkt facts.
Het kan natuurlijk niet missen dat ook de trucktechnicus spannende tijden tegemoet gaat. Wel een zwaardere opgaaf, om trucks op batterijen te laten lopen. Maar tenminste voor lokaal en regionaal vervoer kan het al. Met de eActros gaat Mercedes-Benz uit de proeffase dit najaar naar serieproductie tussen de welbekende Actrossen tot 27 ton. Eerst vanaf 2018 mede in Nederland getest, bij transporteur Simon Loos. Hoe anders, of juist niet anders, is die eActros?
Net als personenauto's gaan ook vrachtauto's en bussen op de elektrische toer. Dat vraagt om nieuwe kennis en speciale gereedschappen en apparatuur. Die energietransitie is ook een technologietransitie. Kunnen de AMT-lezers dat aan?
Het lijkt een uitgemaakte zaak, politiek gezien, dat vervoer maximaal elektrisch moet worden. Anders halen we niet op tijd de klimaatdoelen, het tot nul reduceren van CO2-uitstoot vanaf 2050. Bosch productmanager personenauto's Nicolai Wacker legt nog maar eens uit dat regelgeving vooral techniek-neutraal moet blijven, omdat er meer wegen leiden naar een schone toekomst. Die moet je allemaal benutten.
Had er geen virus in de weg gezeten, dan zou Hannover in september weer het toneel zijn geweest van een IAA trucktentoonstelling. Niet dus, dit jaar. Maar veel merken hadden wel wat nieuwigheden voorbereid. Zoals de Mercedes-Benz GenH2, of Scania nieuws in diverse categorieën. Elektrische trucks en waterstof zouden de weg naar de toekomst laten zien.
De afgelopen twee weken was het gigantische beurscomplex in Hannover het domein van de bedrijfswagen. Deze keer vooral van alternatieve bedrijfswagens, die niet op diesel rijden. En van de alternatieve vervoermiddelen voor stadsdistributie. Elektriciteit en elektronica vieren hoogtij. Misschien nog wel meer dan bij personenauto's. Ook AMT blikt vooruit.