nieuws

Verdwijnt het onafhankelijk autobedrijf?

Ondernemen

Onlangs bracht het economisch bureau van de Rabobank zijn nieuwste sectorprognoses uit. Daaronder ook de vooruitzichten voor de automotive bedrijfstak in het komend jaar. De economie is flink in beweging gekomen, wat brengt dat voor autobedrijven?

Verdwijnt het onafhankelijk autobedrijf?
Zal een autobedrijf zich kunnen blijven redden zonder de inkoop- en marketingkracht, en de technische informatie van een garageformule?

Volstrekt onverwachte ontwikkelingen zien we in de sectorprognoses niet. De economie groeit weer, particulieren houden minder strak de hand op de knip. Geen echt nieuws, maar let op de waarschuwing zoals bij meer economische instituten, dat grotere uitgaven bepaald nog niet hetzelfde zijn als grotere winst.

Zo’n beetje voor alle sectoren luidt het parool dat de concurrentie zwaar is, wat aanhoudende druk op prijs en winstmarge betekent. Onder ‘cijfers en trends’ prijkt in een figuurtje dat 45 % van de merkdealers in 2014 verlies leed. Zie ook ons bericht over de Bovag Branche Barometer.

In de sectorontwikkelingen steekt de autobranche bepaald nog niet gunstig af, toont dit diagram in de sectorprognoses van de Rabobank. In de sectorontwikkelingen steekt de autobranche bepaald nog niet gunstig af, toont dit diagram in de sectorprognoses van de Rabobank.

Enkele lichtpuntjes

Vooral geven de sectorprognoses van Rabobank een praktische samenvatting van ontwikkelingen en trends, om de bedrijfsstrategie te bepalen. Natuurlijk staat erin dat dealers een opleving van de autoverkoop met 20.000 stuks mogen verwachten dit jaar. Tijdelijk, als gevolg van veranderende bijtellingsregels.

Dat zagen we allemaal aankomen. Volgend jaar voorziet Rabobank weer 15.000 tot 20.000 extra verkopen. Vooral door particuliere kopers, de zakelijke markt stabiliseert. En 2016 wordt nog steeds als overgangsjaar beschouwd, tot in 2017 de bijtellingsregels weer veranderen.

Bestelwagens verkopen goed, de vraag en verkoop van occasions blijft aardig constant. Maar geen goede vooruitzichten voor aftersales en schademarkt. “Betere techniek en felle prijsconcurrentie” ziet Rabobank bij aftersales, dalende schademarkt door minder schades en lager schadebedrag. Het blijft dus moeilijk.

Mobiliteit verandert, verander mee

“Aanpassen van het businessmodel is voor nagenoeg alle partijen in de automotive essentieel om te kunnen voortbestaan”, concludeert Rabobank. Ook gezien de algemene trends. De consument is dankzij internet steeds beter op de hoogte van prijzen en aanbieders. Maar ook van andere vervoersmogelijkheden dan een eigen auto.

Neem de sterke opkomst van e-bikes als alternatief vervoer in de stad. Duurzaamheid gaat in de mobiliteit een steeds grotere rol spelen. Social media, zoals Facebook en Twitter, noemt Rabobank cruciaal voor de automotive sector. Ze bepalen steeds meer het consumentengedrag.

Kies uw doelgroep

Naast duurzaamheid zoekt de klant ontzorging en gemak, ofwel snelle en complete dienstverlening. Dat vereist samenwerking van bedrijven die verschillende diensten bieden, is het betoog. En het vereist kennen van de klant, dus kiezen van doelgroepen.

Iets wat zeker banken aangaat: “exploitatie van een autobedrijf brengt veelal hoge kapitaalslasten met zich mee, die bij vraaguitval niet of nauwelijks terug te vorderen zijn.” Dit lijkt een waarschuwing vooral niet overmoedig te investeren.

Schadebedrijf moet specialiseren

Bij het schadeherstel wordt een krimp van 2 % voorzien. Minder schades door steeds slimmere auto’s, minder herstel van kleine schades. Rabobank adviseert specialisatie.

Kies voor bepaalde merken, en bepaalde typen schades, omdat speciale technische kennis en informatie steeds noodzakelijker wordt. Dus ook beter opgeleid personeel.

Bedrijven (of verschillende vestigingen) gaan zich specialiseren op kleine/cosmetische, of op grotere schades. Het wordt technisch gewoon veel te ingewikkeld om alles, aan alle merken goed te kunnen.

Nieuwe technieken, zelfsturende auto’s, daaraan zal de autobranche zich moeten aanpassen. Zoals nu op de BedrijfsautoRAI te zien, de Future Truck van Mercedes-Benz. Nieuwe technieken, zelfsturende auto’s, daaraan zal de autobranche zich moeten aanpassen. Zoals nu op de BedrijfsautoRAI te zien, de Future Truck van Mercedes-Benz.

Bedrijfswagenpark verandert

In alle bedrijfswagentakken gaat de verkoop nu goed, een plus van 2 tot 3 % voorziet Rabobank ook volgend jaar. Bij zowel bestellers, trucks als getrokken materieel, maar niet in de aftersales. Minder onderhoudsbehoefte, verjongd wagenpark.

De nadruk zal liggen bij distributievoertuigen, en alternatieve brandstoffen of elektro/hybride aandrijving. Ofwel: een aanpassing van het wagenpark. Eigen onderhoud bij transporteurs zou afnemen, door stijgende technische eisen wordt meer uitbesteed.

Zelfstandig autobedrijf verdwijnt?

Voor het universeel autobedrijf ziet Rabobank in 2016 een volumestijging van maar 1 %. Auto’s vragen minder onderhoud, er worden minder kilometers gemaakt, het wagenpark stabiliseert, de consument wordt steeds prijsbewuster.

In de beschouwing van het universeel autobedrijf, ruim 4000 in Nederland, gaat Rabobank ook in op de populariteit van garageformules. Hier wordt de Top 40 van Aumacon aangehaald, en hun voorspelling dat het onafhankelijk autobedrijf, zonder de macht van formule-samenwerking, niet zal overleven.

Alles over garageformules lees je in het novembernummer van AMT. Daaraan kun je nog zelf bijdragen. Met als beloning een Powerhand ruitenwissertrekker van Serenco, zie hier en reageer snel!

Reageer op dit artikel