nieuws

De opkomst van de ketens begon met banden

Ondernemen

De opkomst van de ketens begon met banden
Kwik-Fit

In de Garageformule Top-40 doen formules van bandenservicebedrijven het goed. Profile Tyrecenter staat op de derde plaats, Kwik-Fit op de vierde. Da’s logisch, want de bandenbranche stond aan het begin van de formularisering. Hoe is dat ontstaan? Het begon allemaal een halve eeuw terug.

Het bandenspecialisme is in de jaren zestig ontstaan. Veel VACO-leden zijn dan nog bandenvernieuwers en het imago van vernieuwde banden is minder goed dan de banden zelf. Om die banden toch te verkopen zetten de fabrikanten eigen bandenservicebedrijven op.
Hofka opent tussen 1951 en 1970 tien filialen, TyresoleS doet dat onder de naam Ster Band en ook De Jonge (Deventer) en Cova (Groningen) zetten (nog voor de fusie tot Jonge Cova) eigen bandenservicebedrijven op. Het zijn de eerste, regionale, ketens van Nederland en hun aantal groeit razendsnel: al in 1972 verwelkomt VACO het 250e bandenservicebedrijf en daar komen nog honderden bij. Er ontstaat ruimte voor marketingformules en franchiseketens, zoals Fista, Hofka, Van den Broek en Kwik-Fit, waarvan sommigen hun oorsprong in het uitlaatspecialisme vinden.

Eerste Kwik-Fit

Kwik-Fit opent in 1973 aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht haar eerste Nederlandse vestiging. Daarna volgt de overname van de tien vestigingen van Otokompleet en een reeks internationale overnames: Euro Exhaust in 1981, Fast Fit in 1984, Carex in 1990 en Autofit in 2000. In Frankrijk heet de keten Speedy en in Duitsland Pit Stop. Maar niet alle nieuwe ketens zijn succesvol: Esso introduceert de Essoband (die Vredestein maakt) en via de Esso-stations worden verkocht. Shell doet dat met Trelleborg-banden, maar ondanks intensieve reclamecampagnes lukt het de oliemaatschappijen niet om een stukje van de vervangingsmarkt te veroveren.

Vaste voet aan de grond voor de specialist

Eind jaren zeventig heeft voor het eerst meer dan de helft van de nieuwe auto’s in Nederland voorwielaandrijving. De kans op afzonderlijke vervanging van voor- en achterbanden neemt daardoor toe. Bovendien luistert bij voorwielaandrijving de wielbalans veel nauwer en dat vereist gespecialiseerde kennis en apparatuur. Ook de functie van de schokdemper is op de aangedreven voorwielen van grotere betekenis dan bij achterwielaandrijving. Het zijn ontwikkelingen waarvan vooral de bandenspecialisten profiteren.

Dealers blijven achter

Michelin neemt in Nederland in de jaren zeventig via Euromaster Jonge Cova, Vulcano en Ster Band over. Ondertussen begint de invloed van de bandenketens zich nadrukkelijker aan het reguliere autodealerkanaal op te dringen.
De dealers blijken moeite te hebben met de groeiende klaar‑terwijl‑u‑wacht dienstverlening van de bandenspecialisten en werken liever op afspraak. Er is vanuit de garagebedrijven ook weinig interesse voor het bandenvak; banden zijn vuil, zwart en weinig autotechnisch.
Het volgende doel is de verovering van de zakelijke markt en daar is groei voor nodig, want een keten die op dat moment minder dan veertig à vijftig vestigingen heeft is niet interessant voor de inmiddels sterk opgekomen leasemaatschappijen en fleetowners.

Bandenketens worden ‘full service’

In de jaren tachtig en negentig vindt er een herschikking op de markt plaats. Veel regionale ketens vinden elkaar in landelijke ketens. Profile Tyrecenter wordt in 1989 opgericht als reactie op de groei van Kwik‑Fit en Euromaster. In korte tijd groeit Profile Tyrecenter uit tot Nederlands grootste keten van onafhankelijke bandenspecialisten.
Ondertussen verliezen de dealers het ook op prijs van de bandenspecialisten. Het gaat dan allang niet meer om alleen banden. Kwik-Fit heeft een uniek kunstje in de vingers door bij elke vestiging dezelfde bedragen voor dezelfde handelingen te hanteren en centraal te factureren. Daarmee is Kwik-Fit de eerste van vele organisaties, die de leasemaatschappijen bij de merkdealer weghaalt.

Premier-vestigingen

Kwik-Fit haalt de leasemaatschappijen niet alleen in huis voor banden en uitlaten, maar later ook voor onderhoud en APK. Kwik-Fit zet bovendien een formule op voor snel te vervangen delen zoals dynamo’s, startmotoren, radiatoren en airco’s, maar Stop ’n Steer komt in Nederland niet van de grond. In plaats daarvan opent Kwik-Fit eind 2012 de eerste Premier-vestiging in Haarlem. Premier is een volledig universeel autobedrijf voor onderhoud en reparatie, waarvan Kwik-Fit er tientallen wil opzetten. Dat is de nieuwste ontwikkeling: bandenservicebedrijven ontwikkelen zich steeds meer als fullservicebedrijf. Premier lijkt in alles op een ‘regulier’ autobedrijf en ook Profile Tyrecenter maakt de formule breder tot Profile Carcenter.

Reageer op dit artikel