artikel

GroupAuto: “Autotechnicus van de toekomst is een ICT-specialist.”

Ondernemen Premium 402

Freek Blekxtoon van GroupAuto (AutoExcellent, CarXpert): “Samen met Bosch zijn wij de enige aftermarketpartij met een eigen telematica-oplossing. Telematica en remote diagnostics lopen steeds meer in elkaar over. Op dit moment zitten we midden in een pilot met onze eigen G-connect OBD-dongel. Momenteel is de vraag naar telematica het grootst vanuit de zakelijke markt. Met een aantal fleetowners en leasemaatschappijen hebben we honderd auto’s connected gemaakt.”

GroupAuto: “Autotechnicus van de toekomst is een ICT-specialist.”
De vraag naar de connected car is het grootst onder fleetowners en leasemaatschappijen. Groupauto heeft in samenwerking met die partijen 100 voertuigen aan hun dongel gekoppeld. Wagenparkbeheerders zijn al overtuigd, bestuurders hebben daar langer voor nodig.

“Wagenparkbeheerders hoeven we niet te overtuigen. Berijders zien er niet meteen de voordelen van in. Pas als je doorvraagt, en de mogelijkheden vertelt, zoals op afstand via de smartphone de kachel inschakelen, of de auto bedienen via een app, dan groeit de interesse. Als je vervolgens uitlegt dat de app waarschuwt bij dreigende storingen, zoals een lage accuspanning, of een melding geeft als de auto aan onderhoud toe is, trek je mensen over de streep.”

Tijd

“Het kost veel tijd om de boodschap te laten landen. Vanuit het merkgebonden kanaal hoor ik dat het daar niet anders is. De geleidelijke acceptatie van de dongel is symbolisch voor alle technologische ontwikkelingen in de autobranche. De invoering moet stapsgewijs gebeuren. Wij bieden deelnemers vrijwillige trainingen aan waarmee ze met de dongel leren werken. De toegang tot de dongels loopt via een portal en een platform. Via het platform kan je op afstand met de auto en de klant communiceren. Dan moet je als autobedrijf precies weten wat je doet.”

Diagnose en telematica

“Binnen CarXpert en AutoExcellent investeren we veel in diagnose en telematica, maar leden kiezen zelf of ze meedoen. De markt is vraaggestuurd: als wagenparkbeheerders het vragen, moet je als autobedrijf mee. Voor individuele autobedrijven is het veel lastiger om zaken als remote diagnostics en Pass-thru zelf te organiseren. Elke autofabrikant werkt in het geval van Pass-thru met andere protocollen en andere softwareversies. Wij hebben dat samengevoegd tot één overzichtelijk systeem. Voor autofabrikanten zijn Pass-thru en software een verdienmodel. Toch zijn er grote verschillen in de manier waarop ze daarmee omgaan. Er zijn merken die de datastroom via de OBD-poort beperken tot de wettelijk verplichte foutcodes en emissiedata. Zelfs met onze slimme dongel is het bij sommige modellen lastig om alle informatie uit te lezen.”

Tijdens het Groupautocongres eind 2017 presenteerde de formule het eigen telematicaplatform aan haar leden. Samen met Bosch is het de enige werkplaatsformule die werkt aan eigen telematica-oplossingen.

Voertuigdata

“Voor de aftermarket is het van belang dat de toegang tot alle voertuigdata beschikbaar blijft. Ook daar maken we ons hard voor onze leden. We zien grote verschillen in de investeringsbereidheid bij autobedrijven als het om telematica, diagnose en Pass-thru gaat. Driekwart komt pas in actie als het nodig is. Dat is naïef. Als een auto in werkplaats staat en het lukt niet om hem uit te lezen, loop je het risico dat de klant niet meer terugkomt. We wijzen onze leden op de supersnelle ontwikkelingen. De autotechnicus van de toekomst is een ICT-specialist.”

Software-onderhoud

“Een andere uitdaging is de extra kosten van diagnose en software op de rekening durven zetten en investeren in klantcommunicatie. Vertel de klant waarom diagnose tijd kost en dat software niet gratis is. Klanten moeten eraan wennen dat auto’s complexer worden. Software is net zo goed onderdeel van een onderhoudsbeurt als een oliefilter of een bougie.”

Niets missen…

Dit interview is onderdeel van een reeks. Lees ook de andere artikelen:

Interview Arjen Hueskens, PartsPoint

Interview Jeroen Vertongen, Quality Garage

Interview Vishal Durgaram, Vakgarage

Reageer op dit artikel