artikel

Stichting Vakgarage: “ADAS nieuwe uitdaging universeel autobedrijf”

Ondernemen Premium 256

Vishal: “Op diagnosegebied werkt 90 procent van onze franchisenemers op vrijwillige basis met remote diagnostics. Dat bieden we tegen gunstige voorwaarden aan in samenwerking met Autoniveau. Voor Vakgarage Professional-bedrijven, die voor leasemaatschappijen werken, is het verplicht. Je kunt tegenwoordig niet zonder. De 10 procent die er niet mee werkt, moet snelheid maken om het niveau van de overige 90 procent te halen.”

Stichting Vakgarage: “ADAS nieuwe uitdaging universeel autobedrijf”
Vishal Durgaram

Samenwerken is de sleutel

Het voordeel van een garageformule voor het autobedrijf is de collectiviteit. Samenwerking maakt toegang tot kennis en training voor iedereen bereikbaar en betaalbaar. Autoniveau biedt zelfs de mogelijkheid om diagnose op afstand over te nemen als het autobedrijf er zelf niet uitkomt. Dat komt in de praktijk weinig voor. De opkomst van ADAS stelt autobedrijven voor een nieuwe uitdaging. Zelfs bij kleine schades, zoals een parkeerschade waarbij de bumper wordt gedemonteerd, of bij ruitvervanging, is het noodzakelijk om opnieuw te kalibreren.”

Grote investeringen

“Voor de meeste individuele autobedrijven zijn de investeringen te groot en de doorgangen te beperkt om de kosten terug te verdienen. Voor schadeherstelbedrijven en glasschadebedrijven is het hun core business. Daar zoeken we naar lokale samenwerking. Als de vraag naar ADAS-kalibratie toeneemt, overwegen we om dat regionaal te organiseren.”

Telematica

“Er zijn weinig garageconcepten die hoog scoren als het om telematica-oplossingen gaat. Dat heeft een simpele reden, want er zijn geen goede oplossingen voor de aftermarket. We merken bij onze franchisenemers dat het onderwerp leeft. In de praktijk blijkt het lastig om particuliere klanten enthousiast te maken voor telematica-oplossingen. Ik heb nog niemand gesproken die er echt op zit te wachten.

Het betekent niet dat ik niet in telematica geloof. Alleen geloof ik dat je een auto die af-fabriek niet connected is, ook niet connected moet willen maken. Een klant met een Toyota Tercel uit 1985 verwacht niet dat je die auto met een app kunt bedienen. Dan had de klant wel een andere auto gekocht.”

“De grootste uitdaging voor de after market is diensten op een gelijkwaardig niveau aan klanten aan te bieden als de fabrikant.”

Dealerlevel verbinden

“Voor jonge auto’s ligt dat anders. Mijn leaseauto is connected via een app. Dat werkt perfect: er zit een parkeerapp in en ik krijg automatisch een waarschuwing als er navigatie-updates zijn of als de auto onderhoud nodig heeft. Voor de aftermarket is de grootste uitdaging om dit op een gelijkwaardig niveau aan klanten aan te bieden als de fabrikant dat kan.”

Vakgarage-app

“Een ander vraagstuk voor de toekomst is: hoe krijg je grip op de auto en de eigenaar als een af-fabriek connected car bij jou in de onafhankelijke werkplaats komt? Het is lastig om dat als individueel autobedrijf of als individuele formule op te lossen. Daar ligt een Europese rol voor brancheorganisaties, consumentenorganisaties, grossiersorganisaties en de overheid. Uiteraard zijn wij daar zelf bij betrokken. Onze eigen Vakgarage-app is voorbereid op de toekomst. We kunnen data uit de auto eenvoudig koppelen met de app.

Daar zit volgens ons de toegevoegde waarde van de connected car: een app die de kring tussen auto, klant en autobedrijf sluit. Een connected car-app voegt alleen iets toe als iedereen er wat aan heeft

Niets missen…

Dit interview is onderdeel van een reeks. Lees ook de andere artikelen:

Interview Freek Blextoon, GroupAuto

Interview Arjen Hueskens, PartsPoint

Interview Jeroen Vertongen, Quality Garage

Reageer op dit artikel