artikel

PartsPoint: “Investeren in kennis is gezamenlijke verantwoordelijkheid”

Ondernemen 1104

PartsPoint: “Investeren in kennis is gezamenlijke verantwoordelijkheid”
Met het TECH360 concept ondersteunt Partspoint de werkplaats van hun deelnemers. Met behulp van een technische helpdesk én door middel van trainingen.

De werkplaats verandert. De connected car, remote diagnostics, OBD-dongels en ADAS betekenen nieuwe apparatuur, kennis en marketing. Hoe zien werkplaatsformules de toekomst en op welke manier ondersteunen zij autobedrijven? AMT Ondernemen vraagt GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage het hemd van het lijf. Nu aan het woord: Arjen Hueskens van PartsPoint.

Arjan Huesken: “Met TECH360 en de bijbehorende technische helpdesk ondersteunen wij ondernemers bij hun dagelijkse werkzaamheden in de werkplaats. Wij zijn een technisch specialist op afstand. Ook zien wij deelnemers een aantal keer per jaar in onze trainingscentra.

Onze trainingen worden samengesteld op basis van actuele onderwerpen die wij behandelen bij de helpdesk. Onze technische centra zijn uitgerust met de meest moderne equipment en apparatuur. Doordat wij ons niet op één automerk richten, kunnen wij deelnemers een breed scala trainingen aanbieden. Daarnaast hebben wij partnerschappen met Hella en Champion.”

TECH360

Met TECH360 stomen wij autobedrijven klaar voor de toekomst. We trainen ze niet alleen, maar zorgen ook dat de werkplaats stukje bij beetje klaar is voor veranderingen zoals Pass-thru en remote diagnostics. De ene klant is de andere niet. Iedereen heeft andere behoeften.

Het ene bedrijf helpen we Pass-thru te integreren, bij het andere bedrijf beginnen we bij de basis.

Wij merken binnen de markt dat er veel vraag is naar ondersteuning bij nieuwe ontwikkelingen. Techniek verandert zo snel dat het voor de meeste mensen alleen niet meer bij te houden is. Zeker niet als je daarnaast bezig bent met de dagelijkse drukte in het autobedrijf.

We merken dat technische ondersteuning voor veel autobedrijven een reden is om zich aan te sluiten bij een garageformule.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

“De connected car is een bedreiging en een kans. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van onafhankelijke autobedrijven om te investeren in een zo hoog mogelijk kennisniveau.

Als de universeel op de hoek hetzelfde kan als de dealer, dan maakt het voor de klant geen verschil meer waar het onderhoud wordt uitgevoerd.

Een dongel met een app heeft toegevoegde waarde als het kennisniveau van de werkplaats en de relatie met de klant goed zijn.

Als de klant een waarschuwing krijgt dat er iets mis is, en hij of zij vertrouwt erop dat jij het kan oplossen, dan heb je het goed voor elkaar. Dan versterkt die dongel je band met de klant.”

Europese Lobby

“Als PartsPoint Group zijn we samen met RAI After-market en Bovag betrokken bij de Europese lobby voor de belangen van de automotive aftermarket.

Eerder dit jaar heeft Brussel besloten dat de OBD-poort tijdens het rijden open moet blijven. Dit vinden wij zeer positief en het voorspelt dat de poort voorlopig zeker open zal blijven.”

Partspoint heeft 3 nieuwe trainingscentra in gebruik genomen. Daar kunnen technici hun kennis verdiepen. In kalibratie van ADAS bijvoorbeeld.

Kennis cadeau

“De opkomst van nieuwe technologie betekent dat autobedrijven meer geld kwijt zijn aan training en equipment. Autobedrijven die zijn aangesloten bij Carprof of Autovakmeester krijgen TECH360 gratis, in andere situaties kiezen bedrijven zelf wat ze afnemen.

Ondernemers kijken vaak naar de kosten van investeringen, maar vergeten de opbrengsten. Tegenover de hogere kosten van technologie en training staan veel voordelen. Goede en snelle technische hulp betekent dat de brug sneller vrij is omdat een storing sneller is verholpen.”

Zelf factureren

“Daarnaast ben je minder tijd kwijt aan heen en weer rijden naar de dealer, en omdat de auto onder jouw dak gerepareerd wordt, kan je alles zelf factureren.

Welke diensten en producten onze klanten bij TECH360 afnemen, bepalen ze helemaal zelf: wij houden niet van dwingen en verplichten deelnemers nooit om iets wel of niet te doen.”

Lees ook de interviews met deze garageformules:

 

Reageer op dit artikel