Onderdelen-voorziening in avonduren (1997-02)

In AMT-januari maakt de hoofdredacteur enige opmerkingen met betrekking tot klantentrouw, en ik voel mij aangespoord om hier iets aan toe te voegen. Ik ben meer dan 30jaar werkzaam bij een organisatie die zorgdraagt dat rijdend Nederland mobiel blijft in geval van panne, dag en nacht, 365 dagen per jaar. Wij weten met z'n allen dat regelmatig voertuigen stilvallen door een pechsituatie. Soms hebben onderdelen van een auto de geest gegeven en moeten simpelweg vervangen worden. Tijdens openingsuren van de dealer is dit natuurlijk geen probleem. Maar in de avonduren en in weekenden ligt dit volkomen anders. Dan blijkt het zeer moeilijk om een onderdeel te betrekken bij een dealer. Daar zou ik graag wat verbetering inzien. De klant en rijder in merk X heeft bepaalde verwachtingen van de dealerorganisatie! Sommige dealers hebben deze service al lang opgepakt, met name de kleinere en middelgrote autobedrijven, die dan ook vaak bij de zaak hun privé-adres hebben. Blijkbaar zien die bedrijven de noodzaak in om het merk dat ze vertegenwoordigen een extra imago mee te geven Deze activiteit zal ongetwijfeld de merk- en klantentrouw ten goede komen. Het moet in onze huidige hightech tijd met moderne communicatiemiddelen, zoals GSM-telefoon, doorkiesapparaten, voicemail, enz. mogelijk zijn om ook (juist) bij de grotere merkdealers een systeem op te zetten. Ik stel mij voor een roulerende stand-by medewerker aan te stellen, die op niet reguliere openingstijden van automobielbedrijven de noodzakelijke onderdelen kan leveren. In de truckwereld is dit al veel beter geregeld. Analoog aan dit systeem zouden de importeurs een stimulerende rol kunnen spelen. Uiteindelijk heeft de importeur belang bij merktrouw en vaste klanten. Mogelijk komt er iets op gang, waarvan de klant voordeel heeft op termijn. De klant is koning, of toch niet meer? Een trouwe AMT-lezer