Amt maanddossier mei 2012

In dit maanddossier vindt u informatie behorend bij de mei-editie 2012 van uw vakblad AMT. Met deze aanvullende informatie kunt u uw kennis over de gepubliceerde onderwerpen verder vergroten. Dit dossier geeft tevens toegang tot de nieuwste kennistest uit de AMT ATG Kenniscompetitie 2012. Ook treft u hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet u zeker dat u niets gemist heeft!

AMT 5, pag. 48

Online vernieuwingen voor de APK-Keurmeester

De kwaliteit van de APK moet omhoog vindt de RDW. In dit artikel leest u hoe de RDW de APK-Keurmeester beter wil informeren tijdens het werkproces en daarmee goed voorbereidt aan de APK kan beginnen. In AMT-1 bereidde we u al eerder voor op de nieuwe APK regels in ‘Valkuilen van de nieuwe APK-regels’. In AMT-4 namen we alle wijzigingen nog eens door.

AMT 5, pag. 64

LPG met directe of indirecte injectie

  • Het VSi-systeem van Prins is een LPG-dampgassysteem voor direct ingespoten benzinemotoren.
  • Het LPdi-systeem van Vialle spoot al eerder direct LPG in.

    Interessant en nu ook wettelijk toegestaan is de trend om de motoren van zware dieseltrucks te laten presteren op een mengsel van diesel en LPG. Prins heeft hier een prachtige oplossing voor.
     

    AMT 5, pag. 72

    Benelli en Yamaha

    In de kaders bij het artikel over de MV Agusta F3 wordt verwezen naar de AMT-artikelen met de berekening aan de Benelli-driecilinders en de technische analyse van de Yamaha YZF-R1 motor met achteroverdraaiende crossplane krukas. Uiteraard zijn die pareltjes voor de liefhebber van motortechniek hier terug te vinden.

    AMT 5, pag. 74

    Achtergronden van het MQB

    Hoewel in het Volkswagen concern al veel technisch vergelijkbare modellen bij verschillende merken worden gebouwd besloot men tot nog een rationalisatieslag. Er komen ‘bouwdozen’ om kort gezegd met zoveel mogelijk gelijke delen zoveel mogelijk verschillende modellen te maken, in elke willekeurige fabriek.

    In twee artikelen ging AMT in op de MQB bodemgroep zelf, en de nieuwe motoren die daarvoor gepland zijn. U vind ze hier:

    – Modulaire MQB-techniek als standaard (AMT 2012-2)

    – Modulaire motoren voor VW-concern (AMT 2012-3)

    De eerste aankondiging kwam al eerder, tonen onze nieuwsberichten:

    – VW: Eén onderstel maakt geen eenheidsworst

    – Volkswagen Cross Coupé: model of motorstudie

    AMT 5, pag. 76

    Meer over Mahle motoren

    Een verrassing voor AMT is de veelzijdige motorkennis bij Mahle bepaald niet. Naast de in dit artikel genoemde rij-ervaring met hun 1.2 downsizemotor plaatsten we ook een diepgaande analyse van dat aggregaat, gevolgd door enkele nieuwsberichten. Ook de turbo’s en cam-in-cam nokkenas ontgingen ons niet. Alle links naar deze artikelen vindt u hier: 

  • Mahle brengt rangeextender aggregaat
  • Elektrische wastegate op MahleBosch turbo
  • Mahle Evoteczuigers licht en ultrasterk (2008-7/8)
  • Downsizen met Mahle 12 liter turbomotor (2008-5)
  • Mahle bedenkt enkele dubbele nokkenas

    Ook de motor die Mahle ontwierp voor een Formula Student racer trok onze aandacht, kunt u hier terugzien.

    Toeleverancier Mahle ontwerpt eigen motor (2004-5)
  • AMT 5, pag. 80

    HAN Eco Marathon met een AMT-team

    In AMT 4 las u alles over ons AMT HAN Eco Marathon-team. In deel twee kijken we naar de bouw van het voertuig, het testwerk en technische aanpassingen. Meer foto’s van de bouw van het voertuig vindt u op onze Facebook-pagina. Foto’s van de torsietest of de bouw van het chassis u vindt het hier allemaal. In het laatste deel van AMT-6 kijken we naar de rijstrategie en de finale. 

    AMT 5, pag. 86

    Ultrac Vorti toont ambities Vredestein 

    Vredestein introduceerde zijn supersportieve Ultrac Vorti en minder sportieve Sportrac 5 op de Hungaroring nabij Budapest. Daarnaast werkt het Apollo Vredestein-concern hard om in de top 10 van bandenproducenten te komen. Lees hier onze eerdere berichten over Apollo en Vredestein. 

    AMT 5, pag. 98

    Uitlaatgasreiniging nader verklaard

    SCR, DPF en EGR, Niet alleen DAF, maar ook Scania gebruikt het allemaal om aan de strenge Euro 6-norm te voldoen. In deze video zijn de systemen in actie te zien.

    In AMT 4 van 2011 lieten we de Euro 6-techniek van zowel Mercedes als Scania de revue passeren.

    Vier jaar geleden presenteerden AVL en Behr samen een techniek die goed genoeg zou moeten zijn zonder SCR met AdBlue-injectie. Het lijkt er niet van te gaan komen, maar voor wie weer even wil ophalen hoe het ook weer zat met al die technieken is het artikel heel instructief. 

    Wie het naadje van de kous wil weten over EGR, vindt dat in het een artikel over MAN’s Euro 5-motor.

    AMT 5, pag. 106

    SkyActiv techniek in detail

    De CX-5 is de eerste Mazda van de 6e generatie. De 5e generatie zag het licht met de Mazda6 in 2002. Voor deze nieuwe generatie ontwikkelde Mazda onder de naam SkyActiv nieuwe transmissies, carrosserieën, onderstellen en motoren. Lees alles over de SkyActiv-technieken.

    Gemist in de AMT-nieuwsbrief?

    BesteGarage.nl voegt 1.250 bedrijven toe

    “Kom je de volgende keer terug bij dit bedrijf?” Dat is de enige vraag die BesteGarage.nl aan autoconsumenten stelt. Bij de lancering van de site hebben we er al aandacht aan besteed. Een half jaar later heeft de beoordelingssite 1.250 nieuwe autobedrijven toegevoegd. Hoe waardevol is BesteGarage.nl?

    Eerste vijf KroonOil bedrijfsauto’s afgeleverd

    Bij Auto De Leeuw in Houten zijn de eerste vijf bedrijfsauto’s van het Bedrijfswagenplan van Kroon-Oil afgeleverd. Kroon-Oil startte het concept een paar weken geleden in samenwerking met Noordlease.

    ARN sloopt minder auto’s, waar blijft de rest?

    In 2011 zijn via ARN-bedrijven 206.150 autowrakken verwerkt, van de in totaal in Nederland voor demontage afgemelde 249.607 voertuigen. Daarmee daalde het marktaandeel van ARN van 87 procent in 2010 naar 83 procent in 2011. Waar blijft de rest van de sloopauto’s?