AMT Maanddossier september 2018

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de september-editie 2018 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

 

AMT 9, Pagina 21

Defecte N-P-N-schakelaar 

De Toyota Corolla Verso startte niet omdat er geen vrijgave was voor het starten. Dit werd uiteindelijk veroorzaakt door een defecte N-P-N-schakelaar welke de Park-Neutral-Position (PNP) niet goed doorgaf. Wil je het hele topics nog eens lezen? Hier vind je het topic. Ook vind je er meer foto’s geplaatst door Tommygun8055.

 

AMT 9, Pagina 22  

Is de slimme auto veiliger? 

Tijdens een recent bezoek aan de BMW Autonomous Driving Campus lieten we al zien hoe 1.800 knappe koppen de auto intelligent maken. In die reportage is te lezen dat de BMW iNext in 2021 in serieproductie moet gaan. En of de slimme auto het verkeer echt veiliger maakt? Er zijn mensen die daar aan twijfelen…

 

AMT 9, Pagina 40 

Turboverdieping 

Hoe vervang je een turbo en wat kan daar misgaan? Dat zie je in deze Stap voor Stap, die we overigens samen maakten met Carrec en Turbo’s Hoet. Kijk je de Stap voor Stap Turbo Vervangen liever op video? Geen probleem, ze ziet ‘m hieronder.

 

Turbo’s Hoet helpt via zijn Turbo Partner-programma. Bij de start daarvan volgden we de turbotraining, leerzaam! Inmiddels is dat Turbopartner-programma al in zijn 2.0-versie. 

En wat kan er misgaan bij de revisie of productie van een turbo? Dat leerden we al wat langer geleden van Garrett. Zelfs bij Carrec ging het weleens mis bij de turbovervanging. Oorzaak? Je leest het hier. Het besluit van Carrec om geen gereviseerde turbo’s meer te monteren maakte een golf van reacties los op Facebook. 

Dat gebeurde (in mindere mate) ook na het AMT-bericht over de Nissens turbo’sKijk maar.

 

AMT 9, Pagina 80-81

Technische video EQC-drivetrain 

De ECQ van Mercedes-Benz is dan wellicht niet zo vernieuwd als iedereen gehoopt had, maar de techniek is zeker interessant. Bekijk hieronder bijvoorbeeld de video waarin de powertrain uitgebreid wordt toegelicht. Van de twee elektromotoren tot het batterijpakket en de koeling daarvan.

AMT9, Pagina 83  

Techniek van Toen

1998: Zin en onzin van botsproeven 

Twintig jaar geleden was onze medewerker DJ Boosman niet erg enthousiast over de eerste Euro-NCAP-botsproeven. Eigenlijk vond hij dat de auto-industrie het allemaal wel prima deed als het om de veiligheid ging. Nu, twintig jaar later, weten dat het toch echt een heel stuk beter kon dan toen. Vandaar dat we dat in AMT 10 even rechtgezet hebben. Het complete AMT-artikel uit 1998 lees je hier terug.

 

AMT9, Pagina 84  

Hoe werkt MultiAir? 

MultiAir kennen we al acht jaar. Hoe het werkt? Bekijk de video en lees het AMT-artikel uit 2009. 

AMT9, Pagina 86-87 

Geen Rem op ABS. 

Op het testcircuit in Frankrijk ervaren we hoe veiligheidssystemen werken en daar hebben we beelden van. 

Veiligheidssystemen worden tot in den treure getest. Engineers beschikken over meetapparatuur in de auto waarmee zij systemen aan en uit kunnen schakelen, maar ook omstandigheden ( als bijvoorbeeld ondergrond) kunnen simuleren. Dat allemaal om onze ritten op de weg een stuk veiliger te maken.

 

Veel moderne auto’s zijn voorzien van ESP. Het systeem dat er voor een stabiele wegligging zorgt oop get moment dat je plotseling moet uitwijken of in de slip raakt. Wij ervaren hoe flink uitwijken voelt als het systeem is uitgeschakeld.

 

Grip is alles. Helemaal op een gladde ondergrond, bijvoorbeeld als het ijzelt. Deze video laat zien dat je zonder grip als bestuurder niets meer te vertellen hebt over je voertuig.

 

En als je dan wel grip hebt, gebeurt er helemaal niets, dat laat deze video zien. (Waarschuwing: dit zouden wel eens je saaiste tien seconden van het jaar kunnen zijn.)