AMT maanddossier juli/augustus 2018

In dit Maanddossier vind je video’s en artikelen die de juli- augustus-editie 2018 van jouw vakblad AMT aanvullen. Met deze extra informatie vergroot je jouw kennis over de gepubliceerde onderwerpen. Ook tref je hier links aan naar de belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Met het AMT Maanddossier weet je zeker dat je niets mist!

 

 

AMT 7/8, pagina 3, Commentaar  

Meer fijnstof van banden dan uit de uitlaat? 

Een rekenfoutje, ik?! Ik kon het niet geloven. Maar AMT.nl-lezer Sprankel had wel gelijk. Banden geven niet 2,5 keer zoveel fijnstof, maar 25 keer! Je gelooft het niet? Reken maar mee! 

 

AMT 7/8, pagina 15, Opgelost op AMT Garageforum 

Magnetisch geverplaatje? 

Het nokkenasgeverplaatje was magnetisch geworden. Klinkt vreemd, maar toch gebeurt het geregeld aldus de AMT-Topmonteurs. Ook schreef diagnosetechnicus Iwan Kennis er eerder een blog over. Wil je het hele topic inclusief foto’s en scopebeelden nog eens teruglezen? Dat doe je op AMT Garageforum. 

 

AMT 7/8, pagina 25, Terugblik AMT Diagnose Boot Camp 

Nog meer Boot Camp 

De zesde editie van AMT Diagnose Boot Camp was opnieuw een succes met hele afwisselende onderwerpen. Meer foto’s vind je terug in het fotoalbum op de AMT Autotechniek Facebook-pagina.  En een korte video-teaser? Die bekijk je hier:

 

AMT 7/8, pagina 35, Deel je ervaringen 

Deel je ervaringen met schadeherstel 

Komende editie van AMT besteden we aandacht aan het thema Schadeherstel. Koplampreparatie, spot repair of het wegpoetsen van krassen leveren je extra werkplaatsomzet op. Hoe pak jij dat aan? Voer jij dit soort schades zelf uit of geef je ze uit handen aan een schadehersteller? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring met schadeherstel. Beantwoord hier de vragen en maak kans op een set Snap-on Nitro Gold handzeep t.w.v 25 euro.  

 

AMT 7/8, pagina 44, Antwoorden op APK-vragen 

APK-regels eenvoudig? 

Lang niet altijd. Maar tijdens het AMT-APK-webinar op 15 mei gaf Dennis Ipenburg namens de RDW wel antwoord omtrent heel veel vragen die betrekking hebben op de nieuwe APK-regels. Het webinar kijk je hier terug. 

Speciaal voor het webinar maakten we vier heel korte video’s. APK-keurmeester Bart Scholten laat er in zien hoe je de waarschuwingsinrichtingen controleert, de controle van de mistlampen en achterlichten doet, de parkeerrem test, en hoe je het roetfilter visueel controleert. Ook die vier korte video’s vind je hier. 

En dat die regels niet altijd eenvoudig zijn, dat wisten we natuurlijk al langer. Een mooi voorbeeld is de vraag over deze treeplank: goed- of afkeur?  

 

AMT 7/8, pagina 47, ‘We staan weer op scherp’ 

Wil jij ook Grip op je Autobedrijf? 

Ondernemen is een vak. Als je voor jezelf begint, moet het natuurlijk wel in je zitten, maar is er ook veel te leren. Want ga er maar aan staan: naast werkplaats en techniek, moet je je ook bezig houden met inkoop, administratie, marketing, personeelszaken en nog veel meer.  Of je nou een startende ondernemer of een ervaren rot in het vak bent: het ondernemers-traject ‘Grip op je Autobedrijf’ helpt je op een praktische wijze om nog beter te ondernemen. Iets voor jou? Lees hier hoe je je met ‘Grip op je Autobedrijf’ verder kan ontwikkelen. 

AMT 7/8, pagina 58, Thema Olie & Additieven 

Techniek en toekomst van motorolie 

Wat is synthetische olie? Wat is de rol van additieven? Waar staat de W in 5W-40 voor? En hoe word ik wijs uit de ACEA specs? In dit artikel vind je alle antwoorden. En meer! 

AMT 7/8, pagina 66, Back to Basics 

Hoe stuur je een injector aan? 

In AMT 3 gingen we in op de theorie én praktijk van de injectorsturing en -storing. In AMT 5 legden we uit hoe constructeurs erin slagen injectoren snel genoeg te openen, zonder te veel warmte te ontwikkelen 

Het verrijken om te koelen geeft hoger verbruik en vuilere uitlaatgassen. In het NEDC-tijdperk was dat allemaal niet zo erg. Maar nu met WLTP en vooral RDE hoge motorbelastingen ook een rol spelen bij de bepaling van verbruik en emissies wordt dat anders. Niet zo vreemd dus dat daar juist nu alternatieven voor worden bedacht. Waterinjectie is er één, maar ook met voorkamerontsteking (PDF) of Clean EGR (PDF) kan het ‘koelen door spoelen’ verminderd of vermeden worden. 

 

AMT 7/8, pagina 73, Reportage Truck Academy 

Ben jij er klaar voor? 

Naast het binnenkijken bij Truck Academy bezochten we eerder de stage-of-art werkplaatsen van het Noorderpoort College. Dat artikel lees je hier terug. (PDF)  

 

AMT 7/8, pagina 79, Oog voor techniek 

Audi e-tron productie, én hoeveel energie verdien je terug met remmen op de elektromotor? 

De Audi e-tron staat pas in 2019 in de showroom, de productie van de elektromotoren in Audi’s hypermoderne motorenfabriek in het Hongaarse Gyor is al gestart. Voorlopig met nog maar 400 stuks per dag, maar Audi verzekert dat er snel opgeschaald kan worden. Uitgebreid zien hoe zo’n motor gebouwd wordt? Bekijk deze video:

Te zwaar? 

Zo’n Audi e-tron zit qua grootte ergens tussen een Q5 en een Q7 in. Qua gewicht passeert hij ze allebei glansrijk. We moeten denken aan zo’n 2,3 ton. Om bezwaren als zou dat veel te zwaar zijn voor een ‘eco-auto’ organiseerde Audi een tripje naar Colorado. In deze video vind je uit hoeveel energie onze collega’s van Autoweek, terugwonnen tijdens een afdaling van Pikes Peak.Pagina-einde

AMT 7/8, pagina 81, Techniek van Toen 

1968: één motorolie voor alle auto’s? 

Ook in 1968 moesten motorolieproducenten aan de bak om aan de nieuwste eisen te voldoen. Maar de hun wereld zag er wel een stuk overzichtelijker uit dan die van nu. Veel meer dan één type motorolie had BP niet nodig. Lees het AMT-smeerolieartikel uit 1968 (PDF) terug, en vind ook uit waarom BP stopte met zijn LongLife-olie, die: “Verversingsperioden kon realiseren tussen 8.000 en 12.000 km.” 

AMT 7/8, pagina 81 Techniek SUV-banden 

UHP suv-banden getest 

Oké, de TÜV-test was in opdracht van Goodyear, maar de resultaten willen we toch wel graag zien. Je vind ze hier (PDF).   

 

AMT 7/8, pagina 90, Shell Eco-Maratho

De Ecorunner 8 in detail 

Het team van TU Delft maakte van hun Shell Eco-Marathon voertuig, de Eco runner 8, een mooie animatie vanuit het designprogramma. Je ziet diverse details langskomen in deze korte video: